Financieel resultaat op hoofdlijnen
De gemeente heeft over het jaar 2022 een voordelig financieel resultaat gerealiseerd van € 4,1 miljoen. Ten opzichte van de stand van de gewijzigde begroting per 31 december van € 745.000 voordelig, is het resultaat afgerond € 3,4 miljoen gunstiger dan begroot.
Verloop begrotingssaldo
In onderstaande tabel staat het verloop van het resultaat gedurende het jaar. Na de vaststelling van de begroting 2023 is de begroting verschillende malen aangepast door middel van een raadsbesluit. Per saldo bedroegen deze begrotingswijzigingen € 240.000 negatief.
Het rekeningresultaat 2023 wordt mede beïnvloed door in 2024 genomen raadsbesluiten. Deze hebben betrekking op het jaar 2023 en zijn daarom overeenkomstig de genomen besluiten in deze jaarstukken verwerkt. Het is echter niet meer toegestaan om de begroting hierop aan te passen. In het jaar 2024 is een raadsbesluit genomen over de actualisatie van de grondexploitaties die doorwerkt op het begrote resultaat 2023.
De in de onderstaande tabel genoemde raadsvoorstellen kunt u inzien via iBabs.
Bedragen x 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel) | ||||||
Verloop begroting en resultaat | Raad | Lasten | Baten | Totalen | ||
Saldo oorspronkelijke begroting | 9-nov-22 | 310.055 | -311.040 | -985 | ||
Raadsbesluiten 2023 met begrotingswijzigingen | ||||||
Budgetoverhevelingen 2022 | 7.911 | -7.911 | 0 | |||
Voorjaarsnota 2023 | 21-jun-23 | 7.108 | -6.098 | 1.011 | ||
Eindejaarsrapportage 2023 | 20-dec-23 | 60.359 | -61.129 | -771 | ||
Begrotingssaldo op 31 december 2023 | 385.433 | -386.178 | -745 | |||
Raadsbesluiten in 2024 (zonder begrotingswijziging 2023) | ||||||
Actualisatie/herziening grondexploitaties | 15-mei-24 | 0 | 9 | 9 | ||
Saldo na raadsbesluiten | 385.433 | -386.169 | -736 | |||
Wijzigingen in deze jaarstukken | -13.192 | -9.775 | -3.417 | |||
Rekeningresultaat | 372.241 | -376.394 | -4.153 |
Toelichting op de in de jaarstukken verwerkte wijzigingen
In de regel zullen begrotingswijzigingen vooraf door het college aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd. Hiermee wordt dan toestemming gevraagd voor het realiseren van het beleid en voor besteding van het benodigde bedrag. Soms is een autorisatie vooraf niet mogelijk en wordt de raad achteraf geïnformeerd over de wijziging. In de paragraaf 1.3.2 - Financieel resultaat op hoofdlijnen
wordt de raad geïnformeerd over de (nog) niet geautoriseerde afwijkingen boven de € 250.000.
Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Conform onze financiële verordening zijn in begroting en rekening geen reserves opgenomen ter dekking van kapitaallasten. Alle stortingen en onttrekkingen in begroting en jaarrekening zijn zodoende incidenteel van aard. Dit is ook te zien in de staat van incidentele baten en lasten
Toelichting per programma
In het jaarverslag is op de programma’s per thema een analyse gegeven van de verschillen tussen de rekening en de bijgestelde begroting. Zoals in hoofdstuk 1 ‘Inleiding en leeswijzer’ is opgemerkt, bestaat de formele jaarrekening, waarop de accountantsverklaring is gebaseerd, uit dit hoofdstuk 4 en de hierna volgende hoofdstukken 5 en 6.
Nu maakt de genoemde analyse van de afwijkingen tussen de begroting en het overzicht baten en lasten formeel deel uit van de jaarrekening, maar mag van de commissie BBV ook worden opgenomen in het jaarverslag, mits beide onderdelen in één boekwerk zijn opgenomen en in de jaarrekening wordt verwezen naar het relevante onderdeel van het jaarverslag.
Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht op de afwijkingen per programma op hoofdlijnen, waarbij voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording op de betreffende programma's (hoofdstuk 2 Programmaverantwoording, onderdeel Financiële analyse). Het onderstaande overzicht geeft de programmasaldi weer.
Financiën per programma
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
| Primitieve begroting 2023 | Wijziging begroting 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Verschil 2023 | ||
01.01 | Mooie stad | 4.069 | 2.388 | 6.457 | 7.253 | 796 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01.02 | Levendige stad | 10.509 | 1.774 | 12.283 | 10.418 | -1.865 | |
01.03 | Bereikbare stad | 14.085 | 2.332 | 16.417 | 15.610 | -807 | |
01.04 | Duurzame stad | 5.831 | -5.209 | 622 | -714 | -1.336 | |
01 | Wonen en leven | 34.493 | 1.285 | 35.778 | 32.567 | -3.211 | |
02.01 | Verbindende stad | 14.929 | -3.566 | 11.363 | 10.813 | -550 | |
02.02 | Kansrijke stad | 11.991 | 1.925 | 13.915 | 13.856 | -59 | |
02.03 | Ondersteunende stad | 67.329 | 3.559 | 70.888 | 69.720 | -1.168 | |
02 | Zorg | 94.249 | 1.918 | 96.167 | 94.389 | -1.777 | |
03.01 | Ondernemende stad | 3.594 | 525 | 4.119 | 3.817 | -302 | |
03.02 | Werkende stad | 11.096 | 2.254 | 13.350 | 13.447 | 97 | |
03.03 | Sociale stad | 13.833 | 9.987 | 23.820 | 23.533 | -287 | |
03 | Werken | 28.523 | 12.766 | 41.289 | 40.796 | -492 | |
04.01 | Veilige stad | 13.425 | 931 | 14.356 | 13.569 | -787 | |
04.02 | Dienstverlening aan de stad | 899 | 447 | 1.346 | 1.534 | 188 | |
04.03 | Effectief en efficiënt bestuurde stad | 38.397 | 5.259 | 43.656 | 42.969 | -687 | |
04 | Bestuur | 52.722 | 6.637 | 59.358 | 58.072 | -1.286 | |
05.01 | Financieel gezonde stad | -217.836 | -14.058 | -231.893 | -229.060 | 2.833 | |
05.02 | Grondexploitatie en vastgoed | -4.043 | -445 | -4.488 | -1.613 | 2.875 | |
05 | Financiën en grondexploitaties | -221.878 | -14.503 | -236.381 | -230.673 | 5.708 | |
Totaal voor bestemming | -11.891 | 8.102 | -3.790 | -4.848 | -1.058 | ||
Mutaties reserves | |||||||
01 | Wonen en leven | 6.570 | 5.292 | 11.863 | 9.207 | -2.656 | |
02 | Zorg | 0 | 279 | 279 | 279 | 0 | |
03 | Werken | -350 | 0 | -350 | -134 | 216 | |
04 | Bestuur | 38 | 0 | 38 | 38 | 0 | |
05 | Financiën en grondexploitaties | 4.648 | -13.433 | -8.785 | -8.694 | 91 | |
Totaal mutaties reserves | 10.906 | -7.862 | 3.044 | 695 | -2.349 | ||
Saldo na bestemming | -985 | 240 | -745 | -4.153 | -3.407 |
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
4.2.3 Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
bedragen x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Primitieve begroting 2023 | Wijziging begroting 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Verschil 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lokale heffingen | -24.533 | -200 | -24.733 | -24.939 | -206 | |
Financieringsfunctie | -90 | -663 | -753 | 216 | 968 | |
Dividend | -250 | -52 | -302 | -302 | 0 | |
Gemeentefonds | -196.897 | -12.470 | -209.367 | -207.749 | 1.618 | |
Totaal | -221.770 | -13.384 | -235.154 | -232.775 | 2.380 |
Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).
Onder de algemene dekkingsmiddelen wordt verstaan:
- Lokale heffingen, waarvan de besteding van de opbrengst niet gebonden is. Denk bijvoorbeeld aan OZB, toeristenbelasting, precario en hondenbelasting
- Gemeentefonds. Een van de uitkeringen die gemeenten van het Rijk krijgen is de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Gemeenten hoeven zich niet te verantwoorden over de besteding van de algemene uitkering richting het Rijk en kunnen deze, met inachtneming van wet- en regelgeving, vrij besteden aan taken die het Rijk heeft opgedragen of aan eigen beleid.
- Dividend, een vergoeding die wordt uitbetaald aan aandeelhouders.
- Saldo van de financieringsfunctie, dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma’s en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende leningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.
Dit overzicht, is conform het BBV, een verplicht onderdeel van de jaarrekening. Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht in de afwijkingen op de verschillende onderwerpen op hoofdlijnen. Voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording van de algemene dekkingsmiddelen in programma 5.
Toelichting op de overhead
4.2.4 Toelichting op de overhead
bedragen x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Primitieve begroting 2023 | Wijziging begroting 2023 | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Verschil 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Personeel | 23.868 | 2.532 | 26.401 | 26.657 | 256 | |
2. Huisvesting & facilitair | 4.955 | 533 | 5.488 | 5.367 | -122 | |
3. ICT | 3.382 | 732 | 4.114 | 4.230 | 116 | |
4. Overig | 2.380 | 1.079 | 3.459 | 2.301 | -1.158 | |
Totaal | 34.585 | 4.877 | 39.462 | 38.554 | -907 |
Het BBV schrijft voor dat de kosten van ondersteuning van de primaire processen (overheadkosten) centraal worden gepresenteerd in een apart overzicht en in een apart taakveld (taakveld 0.4). Dat taakveld is ondergebracht in programma 4 Bestuur. In de programma’s Wonen en Leven, Zorg, Werken en Financiën en grondexploitaties zijn dan ook geen overheadkosten meer verantwoord.
Onder de overhead vallen onder meer de kosten van leidinggevenden, planning & control, personeel & organisatie etc. De bedragen in het overzicht hierboven zijn het saldo van overheadkosten en overheadopbrengsten, gesplitst naar onderwerp.
Dit overzicht, is conform het BBV, een verplicht onderdeel van de jaarrekening. Om de leesbaarheid van de jaarstukken te vergroten willen we zoveel mogelijk herhaling in de jaarstukken vermijden. Daarom geven we in dit hoofdstuk inzicht in de afwijkingen op de verschillende onderwerpen op hoofdlijnen. Voor de verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de verantwoording van de overhead in programma 4.
Toelichting op het gebruik van onvoorzien
Jaarlijks wordt in de begroting een post voor onvoorziene lasten opgenomen (begroting 2023: € 100.000). Dit maakt het mogelijk om in het begrotingsjaar onvoorziene (dus niet begrote) uitgaven, die onontkoombaar en onuitstelbaar zijn (de 3 o’s), op te vangen. Uitgaven ten laste van de post onvoorzien moeten aan elk van deze 3 criteria voldoen. De post Onvoorzien maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. In hoofdstuk 3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing kunt u meer lezen over de relatie tussen risico’s en weerstandscapaciteit.
In 2023 is geen gebruik gemaakt van de post Onvoorzien. Er resteert een budget van € 100.000 dat niet is benut en als voordeel in deze rekening tot uitdrukking komt.