Gemeenschappelijke regeling
Regio Gooi en Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
In 2022 behandelden de gemeenteraden een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling (Hilversum 2 februari 2022). Deze is per 1 maart 2022 in werking getreden. Behalve de uittreding van Weesp zijn er ook enkele technische wijzigingen doorgevoerd. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 17% van de stemmen (1 van de 6) heeft. Een andere bepaling in de gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat burgemeester Van den Top voorzitter is. Als lid namens Hilversum is wethouder Van Hunnik lid van het algemeen bestuur. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die Eemnes aangaat. In dat geval heeft Eemnes ook een gelijke stem, en is het aandeel van Hilversum 14%.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio GV opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 40,2 miljoen
€ 43,9 miljoen
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 6,9 miljoen
€ 3,6 miljoen
Toelichting
De financiële gegevens zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2023. Het jaar 2023 heeft de Regio in financieel opzicht afgesloten met een positief resultaat van ongeveer € 3,6 miljoen. Dit is meer dan bij de bestuursrapportage 2023 werd verwacht. Aan de gemeenten zal dan ook in een zienwijze worden gevraagd om een groot gedeelte van dit bedrag te retourneren aan de gemeenten. Aan de gemeenten zal tevens worden gevraagd om, voor het overige gedeelte, twee bestemmingsreserves in stellen.
De eerste bestemmingsreserve zal worden ingezet voor het versterken van de GGD in onze regio. Deze bestemmingsreserve maakt het tevens mogelijk voor de gemeente om te kiezen voor een financieel ingroei model. De uitwerking hiervan is terug te vinden in de programma begroting 2025-2028 die tegelijkertijd aan de raden ter besluitvorming wordt voorgelegd.
De tweede bestemmingsreserve zal worden ingezet ter dekking van de exploitatielasten GAD 2024. Uit de werkbegroting 2024 blijkt dat de GAD verwacht knelpunt heeft van circa € 1,3 miljoen. Met deze bestemmingsreserve resteert er een knelpunt van circa € 0,4 miljoen. In de bestuursrapportage 2024 worden de gemeenten hier nader over geïnformeerd met de actuele cijfers. In de programmabegroting 2025-2028 wordt voorgesteld om het knelpunt structureel op te lossen.Op regionaal niveau zijn er meerdere redenen voor dit positieve financiële resultaat. Zo zijn er minder lasten voor de GAD op de afvalstoffenmarkt (verwerkingskosten), de krapte op de arbeidsmarkt (lagere personeelslasten en vertraging in uitvoering van taken), meer (incidenteel) geld vanuit Rijk en subsidieverstrekkers. Door slim werkzaamheden te combineren (denk aan koppelen vaccinatieprogramma’s) is een kleiner beroep gedaan op de middelen in de reguliere exploitatie zoals deze in de programmabegroting 2023 door de gemeenten ter beschikking zijn gesteld. In andere gevallen zijn taken en/of projecten vertraagd. Dit zien we ook in de planning van het onttrekken van de bestemmingsreserves. Door de financiële meevallers en doorgeschoven planningen is minder onttrokken uit de bestemmingsreserve(s) van de Regio.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 21,8 miljoen
€ 22,0 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 51,6 miljoen
€ 52,3 miljoen
Toelichting
De financiële gegevens zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2023.
Ontwikkelingen
Er zal in de komende jaren stevig worden geïnvesteerd in de publieke gezondheidszorg. De staat van de Nederlandse publieke gezondheidszorg is kwetsbaar en vraagt om aandacht. Dit terwijl juist de publieke gezondheidszorg een grote bijdrage levert aan het betaalbaar en beschikbaar houden van de zorg. Het huidige zorgstelsel in Nederland staat stevig onder druk. De vergrijzing, stijging van het aandeel inwoners met chronische ziekten en de toename van de sociaaleconomische verschillen vragen onze aandacht. De focus verschuift van ziekte en zorg naar preventie, gezondheid en gedrag. Overheden en zorgpartijen werken daarom samen binnen het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) aan deze beweging. Deze ontwikkelingen vragen om versterking van de publieke gezondheidszorg in onze regio. Het versterken van de regionale GGD is een belangrijk instrument van gemeenten binnen deze opgave.
Er is aandacht voor de werkgroep van raadsleden die stappen zet om de samenwerking tussen de raden weer verder te verbeteren. Dit alles zal plaats vinden binnen de nieuwe gemeenschappelijke regeling zoals die in 2024 door de gemeenteraden is vastgesteld. We werken met startnotities en het ophalen van zienswijzen op de grotere politieke thema’s voor de gemeenteraden.
In 2024 zal er meer helderheid over het accommodatiebeleid van de Regio zijn. Op een aantal onderdelen moeten stappen worden gezet rond de huisvesting van de GAD. Het overslagstation uit 1968 op Crailoo in Hilversum is toe aan vervanging.Risico's
De financiële risico’s van de Regio GV zijn opgenomen in de Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de Jaarrekening van de Regio. Op basis van deze risico’s is de eigen ratio weerstandsvermogen met 1,09 voldoende.
Programma
4. Bestuur
Website
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 6 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen zijn dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 8,3 miljoen
€ 9,3 miljoen
Financieel resultaat van de verbonden partij
- € 125.000
- € 853.000
Toelichting
Het financieel aandeel 2022 en 2023 is gebaseerd op de in 2022 en 2023 betaalde of nog te betalen bedragen aan de Veiligheidsregio.
Het financieel resultaat 2022 is gebaseerd op de jaarstukken 2022 van de Veiligheidsregio. Het financieel resultaat 2023 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2023.
Van de totale gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum in 2023 circa 42% van de kosten. Voor 2023 bestaat dit uit de volgende bedragen: Algemene bijdrage voor de Veiligheidsregio € 8,7 miljoen, Bijdrage Bevolkingszorg € 140.000, Bijdrage huisvesting € 369.000).
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 4,8 miljoen
€ 3,9 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 30,2 miljoen
€ 30,0 miljoen
Toelichting
De cijfers zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2023 van de Veiligheidsregio.
Ontwikkelingen
Nadat de Veiligheidsregio is geconfronteerd met achtereenvolgens de COVID-19-crisis en de Russische invasie in Oekraïne is een nieuwe grootschalige crisis dit jaar uitgebleven. Wel ging de oorlog tussen Rusland en Oekraïne onverminderd door, waardoor er ook in 2023 grote aantallen ontheemden op de been zijn gebracht. De samenwerkende veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek en Flevoland hebben daarom ook in 2023 de besturen op dit dossier geadviseerd en daarbij de coördinatie voor de regionale spreiding van ontheemden en de voorbereiding van crisisnoodopvang op zich genomen. De organisatie heeft voor het uitvoeren van deze taken gebruik gemaakt van de in 2022 opgezette ondersteuningsorganisatie die de beide algemeen besturen ondersteunt. Hierdoor was de organisatie in staat om de hoge aantallen ontheemden adequaat op te vangen en haar taak zorgvuldig uit te voeren. Vanaf 2024 verschuift de coördinerende verantwoordelijkheid voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne van het bestuur van Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek naar Regio Gooi en Vechtstreek. Tegelijkertijd heeft de organisatie haar reguliere werkzaamheden uitgevoerd en is er in 2023 aan grote onderwerpen gewerkt zoals: de bestuurlijke opdracht ten aanzien van de governance, de Versterking crisisbeheersing en informatievoorziening, de doorontwikkeling naar Meldkamer Midden-Nederland, en het opstellen van een nieuw gezamenlijk Regionaal Beleidsplan 2025-2028.
Doorontwikkeling organisatie:
In 2023 is de bestuurlijke opdracht gegeven om de governance(-structuur) van de organisatie in kaart te brengen, met als doel om bestuurlijk over de doorontwikkeling van de organisatie na te kunnen denken. Het adviesbureau Lysias Advies heeft deze opdracht uitgevoerd. Dit bureau heeft de huidige governance van de organisaties in beeld gebracht en een eerste audit uitgevoerd op het huidige kwaliteitssysteem van de samenwerkende veiligheidsregio’s. De resultaten van het onderzoek zijn eind 2023 aan het bestuur geschetst. Een geconstateerd aandachtspunt is het verschil in regelingen tussen de beide veiligheidsregio’s. Voor het verder ontwikkelen van de organisatie is het van belang dat er harmonisering en uniformering van regelingen plaatsvindt, omdat dit in toenemende mate kan leiden tot knelpunten in de organisatie. In 2024 vindt een eerste uitwerking hiervan plaats, waarbij de harmonisatie en uniformering van regelingen ook aandacht krijgen.Versterking crisisbeheersing:
De Oekraïne-, asielopvang- en COVID-19-crisis laten zien dat de aard van crises in complexiteit toeneemt. Dit maakt de bestrijding van crises ook complexer. Het Rijk heeft daarom structureel geld vrijgemaakt om de crisisbeheersing en informatievoorziening te versterken. De samenwerkende veiligheidsregio’s hebben in 2023 het project ‘Versterking crisisbeheersing en veiligheidsregio’s’ opgestart om aan de landelijke doelstellingen te kunnen voldoen. In 2023 zijn de eerste versterkingsmaatregelen bestuurlijk vastgesteld. In 2024 wordt de versterking van de crisisbeheersing programmatisch verder vormgegeven.Versterken informatiepositie:
Naast het versterken van de crisisbeheersing, hebben veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek en Flevoland in 2023 ook gewerkt aan de versterking van de informatiepositie. Op het gebied van Knooppunt Coördinatie Regio’s en Rijk (KCR2) volgt de organisatie de landelijke ontwikkelingen en neemt zij actief deel aan initiatieven. Er zijn eveneens stappen gezet in de realisatie van het Veiligheidsinformatiecentrum (VIC). In 2024 wordt het onderwerp informatievoorziening als programma opgepakt.Meldkamer Midden-Nederland:
De meldkamers van Veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek, Utrecht en Flevoland moeten per 1 april 2025 zijn samengevoegd en operationeel zijn op één locatie: de Groest in Hilversum. Meldkamer Midden-Nederland is de laatste meldkamer die binnen het landelijk netwerk van meldkamers wordt samengevoegd en daarmee ook de modernste. Er is bij de samenvoeging namelijk rekening gehouden met de laatste ontwikkelingen en vernieuwingen. In 2023 is hard gewerkt om deze samenvoeging voor de meldkamerfunctie brandweer en multidisciplinaire opschaling vorm te geven.Risico's
De verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdragen is geregeld in artikel 29 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2024. Vervolgens bepaalt artikel 31 van deze regeling dat bij (gedeeltelijke) opheffing het algemeen bestuur een verdeling opstelt. Als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen wordt dezelfde verhouding toegepast als bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds aan de individuele gemeenten voor openbare orde en veiligheid voor brandweer en rampenbestrijding opgenomen bedragen. Dezelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. In geval van tekorten bij de jaarrekening is de gemeente Hilversum vanaf 2025 voor zo’n 40% aansprakelijk. Dat is 2% minder dan eerdere jaren, vanwege een landelijke herijking van het gemeentefonds. Opheffing van dit wettelijk verplichte openbaar lichaam kan alleen door de rijkswetgever geïnitieerd worden, maar de kans op een negatief rekeningresultaat is mogelijk.
In de programmabegroting 2025 noemt de VRGV als grootste twee risico's:
Verplichtend karakter brandweerpersoneel (voorheen: Taakdifferentiatie brandweerpersoneel): In december 2019 is een voorlopig besluit genomen in het Veiligheidsberaad om taakdifferentiatie tussen beroepsmedewerkers en vrijwilligers nader uit te werken. Daarbij gaat het er om dat objectief vastgesteld kan worden dat er verschil is tussen een vrijwilliger en een beroepsbrandweer. Te denken valt aan differentiatie in de zwaarte van de opleiding, het uitvoeren van specialismen en belasting in tijd en beschikbaarheid. Besluitvorming hierover is al diverse keren uitgesteld. Het financiële risico is voor het gehele land fors, maar met name voor de veiligheidsregio’s die voor een groot deel drijven op vrijwilligheid. Gelet op de eerste aannames blijkt dat er bij VRGV een minimaal risico is van € 2 miljoen per jaar. Het standpunt van de veiligheidsregio’s is dat de extra kosten door het verplichtend karakter volledig door het ministerie van Justitie en Veiligheid gecompenseerd moeten worden. Doordat de verdeling van de rijksmiddelen op dit moment ongewis is loopt VRGV een financieel risico. We gaan ervan uit dat in 2024 meer duidelijk wordt hoe de financiële dekking inzake het verplichtend karakter vorm zal krijgen. Het financieel risico schatten we in op 30% van de extra kosten. Over twee jaar gerekend is het financieel risico € 1,2 miljoen.
Meldplicht Datalekken: Vanuit de Wet bescherming persoonsgegevens zijn organisaties waar een datalek zich voordoet verplicht dit binnen 72 uur te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Daarbij gaat het om een datalek waarbij gevoelige informatie op straat kan komen te liggen. Doet men dit niet, dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen van maximaal € 900.000.
Programma
4. Bestuur
Website
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Heller in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep worden op basis van het voortschrijdend tienjaars-gemiddelde aandeel van de deelnemende gemeenten in het aantal SW-medewerkers bij Tomingroep de onderstaande zaken bepaald:
-het aandeel in het eigen vermogen;
-een eventuele dividenduitkering of verliescompensatie;
-de stemverhouding in bestuursvergaderingen van het Schap.
Voor Hilversum is het voor 2022 vastgestelde aandeel 32,4 % (vastgesteld door AB Tomin op 28 maart 2024).Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 6,5 miljoen
€ 7,2 miljoen
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 1,7 miljoen
€ 3,2 miljoen
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is de rijksbijdrage WSW die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorzet naar het werkvoorzieningsschap. Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de Wsw-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk rekeningjaar minimaal € 0.
In 2022: positief resultaat € 1,7 miljoen, geen garantietoekenning BV
In 2023: positief resultaat € 3,2 miljoen, geen garantietoekenning BVHet financieel belang van Hilversum in 2023 is 32,4% (2022: 32,3%) is gebaseerd op het tienjaars voortschrijdende gemiddelde SW-aandeel, zoals dat door Algemeen Bestuur van Werkvoorzieningsschap Tomingroep is vastgesteld. Het financieel belang in 2022 en 2023 is gebaseerd op de in de Hilversumse jaarstukken 2022 en 2023 verwerkte boekingen.
Het resultaat van de verbonden partij 2022 is gebaseerd op de jaarstukken 2022 van werkvoorzieningsschap Tomingroep. Het resultaat van de verbonden partij 2023 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2023. Dividend over 2021 te ontvangen in 2022 bedraagt € 0. Dividend over 2022 ontvangen in 2023 bedraagt € 0.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 7,3 miljoen
€ 10,4 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 4,5 miljoen
€ 2,7 miljoen
Toelichting
De cijfers 2022 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2022 van Werkvoorzieningsschap Tomingroep. De cijfers 2023 zijn gebaseerd op de concept-jaarstukken 2023 van Werkvoorzieningsschap Tomingroep.
Ontwikkelingen
De primaire taak van het Werkvoorzieningsschap is om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan de sociale werkvoorziening (SW). In 2015 (invoering Participatiewet) werd de toegang tot de Wsw afgesloten. Sindsdien neemt het zittend Wsw-bestand en dus ook de rijkssubsidie Wsw jaarlijks af. Uitvoering van de Wsw voor het zittend bestand is sindsdien duurder (door het ontbreken van schaalvoordelen) en inefficiënter (door het verlies van expertise in afbouwende SW-bedrijven). In 2015 besloten de gemeenten in het Werkvoorzieningsschap daarom om Tomingroep ook in te zetten als arbeidsontwikkelinstrument, naast haar primaire taak als uitvoerder van de SW. Dit bleek door uiteenlopend beleid van de deelnemende gemeenten niet eenvoudig en is daarom sinds 2017 teruggedraaid naar vrijwillige inkoop. In juni 2019 werd besloten om eventueel dividend niet meer uit te keren aan de deelnemende gemeenten maar in te zetten voor nieuwe werkgelegenheidsprojecten (het Werkvoorzieningsschap is volgens de statuten daartoe bevoegd). Vanaf 2019 is er geen dividend gerealiseerd. In de loop van de zomer van 2019 bleek dat Tomingroep BV (100% dochter van het Werkvoorzieningsschap) voor het eerst in tenminste 25 jaar, het jaar zou gaan afsluiten met een tekort van rond de € 2,3 mln. De oorzaak lag in een combinatie van incidentele en meer structurele zaken zoals vervanging van langdurig zieken, tegenvallers in de omzet, en veel extra inhuur van uitzendkrachten. Naar aanleiding van de verliezen over 2019 is het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomin in 2020 een verkenning gestart naar mogelijkheden om Tomin door te ontwikkelen tot arbeidsontwikkelbedrijf, dat toegerust is op de toekomst en waarbij de huidige bestuursopdracht (waarbij verliezen BV worden gecompenseerd door plaatsing P-wetters) wordt herzien. Medio 2021 zijn de uitkomsten van de verkenning met de raad gedeeld. Daarin staat dat de koersbepaling Tomin in de periode 2022-2025 een doorontwikkeling tot een werkleerbedrijf wordt. De tweede helft van 2021 is benut om een bedrijfsplan op te stellen voor de periode 2022-2025. Dit bedrijfsplan is intussen afgerond en wordt vanaf 2022, fasegewijs, geïmplementeerd. Medio 2024 is de ontwikkeling van dit bedrijfsplan geëvalueerd en worden resultaten gedeeld met de raad.
Risico's
De gemeenten zetten de in de Algemene Uitkering ontvangen Wsw-bijdrage (rijkssubsidie Wsw) door naar het Schap. Doordat het Wsw-bestand afneemt, stijgen de kosten relatief door het ontbreken van schaalvoordelen. De strategienota ging uit van plaatsing P-wetters en groei van de onderneming. Dit is niet rendabel gebleken omdat P-wetters relatief duur zijn (zonder marktconforme begeleidingsvergoeding) en omdat voor het extra werk relatief dure inhuur ingezet moest worden. De nadelen konden worden opgevangen omdat de Tomingroep (in relatie tot andere SW-bedrijven in het land) een uitzonderlijk grote buffer had, namelijk het gezamenlijk eigen vermogen van het Schap en de BV. Het eigen vermogen loopt nu echter snel terug en is in de afgelopen jaren tijd fors gedaald. De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers).
Programma
3. Werken
Website
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille heeft zitting in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV). De verdeling van de stemmen wordt bepaald aan de hand van de jaarcijfers van het voorafgaande jaar. Het stempercentage is in 2023 4,20% (2022: 4,02%).
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De OFGV verricht voor de gemeente uitvoeringstaken op het gebied van milieu. Het gaat dan om taken die zien op vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). De OFGV verricht door het Rijk verplichte basistaken en niet-verplichte plustaken. De taken die de OFGV uitvoert zijn bijvoorbeeld het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, het afhandelen van meldingen en klachten, toezicht houden en handhaven. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Ook verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen. Tot slot helpt de OFGV mee bij de voorbereiding op de Omgevingswet.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 605.000
€ 634.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 924.000
€ 1,4 mln
Toelichting
Financieel resultaat is voorlopig rekeningresultaat 2023. Dit zijn tevens de laatst gepubliceerde cijfers. Definitieve resultaatbestemming in AB verwacht op 20 november 2024. Het financieel resultaat is positief en komt deels uit hogere baten (hogere omzet opleidingscentrum en hogere overige inkomsten) en uit lagere lasten (met name uit lagere salarissen, lagere flexibele schil personeel en lagere opleidingskosten).
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 2,6 miljoen
€ 3,4 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 5,5 miljoen
€ 4,4 miljoen
Toelichting
Eigen vermogen is met name toegenomen door toename van € 1 miljoen in resultaat reguliere budgetten. Vreemd vermogen is met name gedaald door een afname van € 2,5 miljoen aan overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen. Daar staat een toename van € 0,5 miljoen tegenover aan de van Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren.
Ontwikkelingen
In de kadernota 2025 worden de ontwikkelingen uitgebreid beschreven. OFGV zal zich de komende jaren sterk gaan ontwikkelen. Deze ontwikkelopgave komt voort uit het Interbestuurlijk programma Versterking VTH- stelsel en het opvolgen van de in 2022 uitgevoerde visitaties. Ook heeft het bestuur aan de nieuwe directeur van de OFGV de opdracht meegegeven om te komen tot een toekomstbestendige dienst. Extra basistaken zullen verplicht worden belegt bij de OFGV, waarvan een deel nog door deelnemers ingebracht moeten worden. Daarnaast geldt voor de collectieve basistaken dat OFGV deze nog niet of nog niet op het juiste kwaliteitsniveau uitvoert. Het doel van deze ontwikkelingen is een nabije, hoogwaardige en robuuste omgevingsdienst te creëren.
Risico's
De OFGV onderscheidt operationele, tactische en strategische risico's. Risico's met een ingeschatte waarde van €50.000 en hoger worden benoemd en opgenomen in een risicoregister. De top drie risico's hierin zijn indexering, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en taakverandering n.a.v. omgevingswet.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Vennootschap of Coöperatie
GEM Crailo BV
Vennootschap of Coöperatie
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering van Aandeelhouder). De wethouders Ruimtelijke Ordening (in Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren.
Doel en openbaar belang
GEM Crailo BV heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
Zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0,4 miljoen
€ 1,1 miljoen
Toelichting
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd wordt. Begin 2024 is een financieel verslag over de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 beschikbaar gekomen: het resultaat na belastingen bedraagt € 1,1 miljoen in 2023. De kosten zijn in 2023 op totaalniveau binnen de begroting gebleven. Het resultaat is te verklaren door enkele mee- en tegenvallers zoals: de onderbesteding op post Sanering, Sloop en herstelwerkzaamheden en Bouwrijpmakenkosten zijn enerzijds lager uitgevallen door voordeliger aan te besteden. Maar ook, door het niet tijdig kunnen slopen van loods 11, zal een deel van de werkzaamheden (met relatief hoge kosten) worden doorgeschoven naar 2024.
In de Jaarstukken 2023 is de meest actuele informatie over de GEM Crailo BV opgenomen. Op 27 maart 2024 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2023 van GEM Crailo BV vastgesteld. De verwachte looptijd van het project is tot en met 2031.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1,8 miljoen
€ 2,9 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 44,6 miljoen
€ 50,7 miljoen
Toelichting
In de Jaarstukken 2023 is de meest actuele informatie over de GEM Crailo BV opgenomen. Deze is hieronder opgenomen. Het volgestorte aandelenkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000 per 31 december 2023. Het aandeel van Hilversum daarin is 45%. GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 miljoen. Op 7 december 2022 is besloten om over te gaan tot een aanvullende kredietruimte van € 10 miljoen, teneinde vertraging in de uitvoering van de gebiedsontwikkeling (met name de gronduitgifte) tot een minimum te beperken. In 2023 is de gehele te verwachten koopsom voor het jaar 2023 ontvangen, hierdoor doen de grondopbrengsten zich volledig voor in dit jaar. De verwachting is dat de extra kredietfaciliteit ad € 10 miljoen hierdoor niet hoeft te worden uitgebreid, terwijl dit vanwege de onzekere voorzienbaarheid wel was voorbereid. De gemeente Hilversum staat voor 45% borg (gemeente Gooise Meren voor 45% en gemeente Laren voor 10%). Het vreemd vermogen per 31 december 2023 bedroeg € 44,6 miljoen. Het resultaat 2023 van € 1,1 miljoen positief is opgenomen in het Eigen Vermogen 2023.
Ontwikkelingen
In 2023 was de uitvoeringsfase in volle gang. In 2023 zijn veel activiteiten opgepakt omtrent sloop, saneringswerkzaamheden en het bouwrijp maken. Dit ter voorbereiding op de gronduitgifte. Saneringswerkzaamheden zijn o.a. verricht ten behoeve van het bereiken van de juiste kwaliteit op de uitgeefbare kavels. Het bouwrijp maken van fase 1 van het Kazernekwartier is, met uitzondering van de aanleg van de nutsvoorzieningen, afgerond. Daarnaast zijn de eerste percelen uitgegeven ter ontwikkeling. Verder zijn de stedenbouwkundige uitwerking van het Entreegebied en bedrijvenpark De groene poort in 2023 afgerond. Deze vormen de basis voor de vervolgstap, het op de markt brengen van deze ontwikkelopgaven.
Verder zal GEM Crailo BV actief participeren in de ontwikkeling van de mobiliteitsvisie van de verkeersknoop A1. Vooral de verbetering van de bereikbaarheid van het OV-knooppunt van voetgangers en fietsers is een belangrijk onderwerp. Over de financiële effecten en/of de omvang daarvan voor GEM Crailo BV bestaat op dit moment nog geen inzicht.
Risico's
Op 27 maart 2024 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2023 vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s beschreven.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De BNG Bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de BNG Bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 274.000
€ 274.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 300 miljoen
€ 254 miljoen
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. In 2023 is een bedrag van € 302.348 aan dividend over 2022 ontvangen (begroot € 250.000). Over 2023 verwachten we in 2024 een dividend van € 261.228 te ontvangen. Daarnaast emitteert de BNG Bank leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC). De gegevens 2022 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2022 van de BNG Bank. De gegevens 2023 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2023 van de BNG Bank die op 25 april 2024 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden vastgesteld.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 4,6 miljard
€ 4,7 miljard
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 107 miljard
€ 111 miljard
Toelichting
De gegevens 2022 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2022 van de BNG Bank. De gegevens 2023 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2023 van de BNG Bank.
Ontwikkelingen
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2024.
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s, en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 89.569
€ 89.569
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 8,2 miljoen
€ 27,2 miljoen
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1 per aandeel). In 2023 is een bedrag van € 0 aan dividend over 2022 ontvangen. In 2024 verwachten we € 0 aan dividend over 2023 te ontvangen. Vitens heeft de verwachting uitgesproken de komende jaren geen dividend uit te keren aan de aandeelhouders. De cijfers zijn gebaseerd op het jaarverslag 2023 van Vitens.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 649,5 miljoen
€ 677,7 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1,4 miljard
€ 1,6 miljard
Toelichting
De cijfers zijn gebaseerd op het jaarverslag 2023 van Vitens. De AVA stelt de jaarrekening 2023 vast op 19 april 2024.
Ontwikkelingen
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat Vitens voor een 'enorme investeringsopgave'. Daarnaast mag Vitens conform de drinkwaterwet maar een beperkt rendement behalen hetgeen de winstgevendheid beperkt. Vitens zal daarom de komende jaren geen dividend uitkeren aan aandeelhouders.
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Hilversum is 1 van de 14 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Bergen (NH), Gouda, Hoogeveen, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist, en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
- De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
- Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 1,4 miljoen
€ 1,5 miljoen
Financieel resultaat van de verbonden partij
- € 191.000
NNB
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is op basis van afgenomen producten en diensten door Hilversum aan de Coöperatie en de jaarlijkse begroting van de Coöperatie. De cijfers van 2022 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2022, gepubliceerd in mei 2023. Dit zijn tevens de laatst gepubliceerde cijfers.
Het tekort in 2022 is in grote lijnen toe te rekenen aan het niet binnenhalen van een nieuw lid en de hogere inflatiecijfers. De Coöperatie geeft aan dat zonder de sterke inflatiecijfers het gemis aan een extra lid meer dan volledig hebben opgevangen. Het negatieve resultaat is onttrokken aan de algemene reserve.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 2,0 miljoen
NNB
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 5,5 miljoen
NNB
Toelichting
De cijfers van 2022 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2022, dit zijn tevens de laatst beschikbare cijfers. De jaarstukken 2023 worden verwacht in mei 2024.
Ontwikkelingen
In 2022 zijn de leden Alkmaar en IJsselstein uitgetreden, verantwoordelijk voor 33% van de totale omzet. Vertrek was bekend bij de begroting 2022. Door vervangende werkzaamheden binnen te halen, nieuwe leden te werven en efficiency maatregelen te nemen is afgesproken dat de Coöperatie de gevolgen structureel zelf gaat opvangen.
In de visie 2025 is uitgesproken een jaarlijkse groei na te streven van 1 lid per jaar. Deze ambitie staat nog steeds en de verwachting is dat de inspanningen tot resultaat gaan leiden.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in vier termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente heeft als aandeelhouder, in de persoon van de wethouder Economie, in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AVA), de mogelijkheid om richting te geven aan de werking van de ROM. De bevoegdheden van de AVA zijn onder andere het benoemen van de Raad van Commissarissen (RVC), het benoemen van directie en investeringscomité op voordracht van de RvC, het vaststellen van het investeringsreglement, en het besluiten over statuten, uitgifte van aandelen en tussentijdse uitkeringen. De governance is zo ingericht dat er geen belangenverstrengeling kan ontstaan. De sturingsmogelijkheid van de Raad is dan ook op afstand.
Partners
De gemeenten Utrecht en Amersfoort, de provincie Utrecht, de Universiteit van Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht, en het Ministerie van EZK.
Doel en openbaar belang
De ROM Regio Utrecht BV versterkt de economische structuur van de Regio Utrecht en richt zich hierbij op de thema’s uit de Regionaal Economische Agenda; toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. Door ondersteuning van het bedrijfsleven en het ecosysteem wordt het innovatieve vermogen van de regio versterkt en via deze weg de welvaart en het welzijn blijvend vergroot. Zij sluit aan op de activiteiten van de Economic Board Utrecht waar bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden elkaar vinden in het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Haar activiteiten passen in de in 2022 vastgestelde meerjarenstrategie. De ROM Regio Utrecht BV is het antwoord op een aantal uitdagingen:
- Het creëren van een aanspreekpunt in de regio om cofinanciering te krijgen vanuit Invest-NL in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Oplossingen die vaak een moeilijk financierbare top kennen;
- De Regio Utrecht beschikt over een zeer bescheiden omvang aan stimuleringsinstrumenten voor het MKB. Er is weinig effectieve business development capaciteit om innovatie bij het bedrijfsleven en daarmee steun bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken tot stand te brengen. De ROM beschikt over business development capaciteit waardoor bedrijven sneller in staat zijn om hun product door te ontwikkelen en op te schalen;
- De ROM gaat via diverse fondsen voorzien in een op dit moment niet in te vullen behoefte naar kapitaal bij het innovatieve bedrijfsleven;
- De versterking van de inzet op internationalisering van het bedrijfsleven door bundeling van capaciteit binnen de tak trade en invest;
- Het zorgen voor een helder en eenduidig aanspreekpunt in de regio voor bedrijven met een business development en of investeringsvraag.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 2 miljoen kapitaaloverdracht / € 135.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
€ 2 miljoen kapitaaloverdracht / € 141.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
Financieel resultaat van de verbonden partij
- € 1,0 miljoen
N.n.b.
Toelichting
Dit negatieve resultaat is het gevolg van de beheerskosten van het participatiefonds en wordt in mindering gebracht van de overige reserves.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 50,6 miljoen
N.n.b.
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 9,5 miljoen
N.n.b.
Toelichting
Naar verwachting verschijnt de jaarrekening 2023 van de ROM Regio Utrecht BV in juni 2024.
Ontwikkelingen
Het financieel belang van de gemeente Hilversum in totaal € 2 miljoen. De gemeente Hilversum heeft als aandeelhouder een belang van 3,88% in de ROM Regio Utrecht BV.
Risico's
In lijn met gelijksoortige risico's wordt de maximum bandbreedte ingeschat op de totale hoogte van de deelneming: € 2 miljoen. De kans van optreden van dit risico wordt met 1% zeer klein ingeschat. Dit individuele ROM risico wordt opgenomen in het overkoepelende risico dat het portfolio van onze gemeentelijke borgstellingen, garanties, rechtstreekse geldleningen en deelnemingen beslaat.
Programma
3. Werken
Website
Stichtingen of verenigingen
Stichting Goois Natuurreservaat
Stichtingen of verenigingen
Stichting Goois Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 14 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De andere participanten van het GNR zijn de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen en Laren.
Doel en openbaar belang
1. De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
2. aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 722.000
€ 689.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 57.000
- € 5.800
Toelichting
Het financieel resultaat 2022 en 2023 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2023 GNR.
In 2023 betreft dit € 5.800 nadeel na mutaties reserves (€ 983.000 voordeel voor mutaties reserves).
In 2022 betreft dit € 57.000 voordeel na mutatie reserves (€ 161.000 voordeel voor mutatie reserves).
Het financieel aandeel 2023 is gebaseerd op de concept-jaarstukken 2023 GNR. Het financieel aandeel 2022 is gebaseerd op de jaarstukken 2022 GNR.De netto bijdrage bedraagt in 2023 € 689.000 (2022: € 722.000). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2023: € 911.000 (2022: € 896.000). Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontving over 2023 € 222.000 (2022: € 174.000) uit exploitatie en projecten.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 2,0 miljoen
€ 3,0 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1,2 miljoen
€ 0,9 miljoen
Toelichting
De cijfers 2022 en 2023 zijn gebaseerd op de jaarstukken 2022 en de concept-jaarstukken 2023 GNR.
Ontwikkelingen
Het GNR heeft op 22 juni 2023 een besluit genomen over de uittreedsommen zoals ontvangen vanuit de gemeente Amsterdam (uittreding in 2021) en de provincie Noord-Holland (uittreding in 2022) als gevolg van hun uittreden als participanten van het Goois Natuurreservaat. De sommen zijn naar rato van inwonersaantallen verdeeld over de participanten. Hilversum heeft een bestemmingsreserve ingesteld (tot uiterlijk 2037) voor de dekking voor de verhoogde participantenbijdrage. De verhoogde bijdrage is verwerkt in de Voorjaarsnota 2024.
De uittreding heeft ook geleid tot een vernieuwde participantenovereenkomst, waarin de voorwaarden rond samenwerking zijn vastgesteld. Deze zijn op hoofdlijn dezelfde gebleven, enkele kleine verbeteringen zijn toegevoegd.
In 2024 is het Beleidsplan GNR 2024-2027 naar de raad gegaan met de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. Belangrijkste punten hierin zijn de realisatie van een plan voor fondswerving van € 900.000 en transparantie over de governance omtrent Stichting Steun.
Risico's
De eigen bijdrage voor de uitvoering van de projecten en een deel van de werkzaamheden van het projectenbureau verkrijgt de stichting Goois Natuurreservaat onder meer via de stichting Steun Goois Natuurreservaat. Deze stichting krijgt haar inkomsten uit begunstigersbijdragen, nalatenschappen en een jaarlijkse bijdrage van de Nationale Postcode Loterij (NPL). Vooral de laatste bijdrage is een substantieel bedrag. In 2021 heeft een evaluatie van de bijdrage aan GNR plaatsgevonden. Over de uitkomst is GNR begin 2022 geïnformeerd. De strekking is dat er een bijdrage van € 900.000 per jaar met een looptijd van 2022 tot en met 2024 wordt verstrekt. Er zijn een aantal aandachtspunten geformuleerd waaraan in de tussen liggende periode moet worden gewerkt om ook na 2024 in aanmerking te komen voor een bijdrage vanuit de NPL. Wanneer het Goois Natuurreservaat niet meer als beneficiant van de NPL wordt aangemerkt en de participanten geen vervangende financiële middelen beschikbaar stellen, zullen de ambities voor het realiseren van projecten in overeenstemming met de dan beschikbare middelen moeten worden bijgesteld.
Jaarlijks wordt er door het GNR een opstelling gemaakt waarin de ‘door te schuiven BTW’ aan de participanten is opgenomen. De gemeente vraagt dit bedrag terug middels het landelijke BTW-compensatiefonds. Hilversum dekt hiermee een deel van haar bijdrage aan het GNR. Voor 2023 is dit een fors bedrag van € 222.000. Er bestaat een mogelijkheid dat als gevolg van gewijzigde inzichten in de toekomst, de BTW niet meer kan worden door geschoven. Dit zou kunnen leiden tot een hogere bijdrage voor de participanten bij een gelijkblijvende projecten-ambitie. Op dit moment zijn er geen indicaties dat deze “transparantiemethode” landelijk wordt gewijzigd.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het college geeft goedkeuring over de jaarstukken, begroting en tarievenlijst. De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is tot en met 2023 voorzitter van de Raad van Toezicht van Uitvaartstichting Hilversum. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen.
Partners
Geen.
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De Uitvaartstichting Hilversum (USH) heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
N.v.t.
N.v.t.
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 15.000
€ 130.767
Toelichting
Financiële gegevens 2023 zijn op basis van de meerjarenbegroting 2024-2027
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
- € 262.000
- € 130.751
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 2,8 miljoen
Nog niet beschikbaar
Toelichting
De stand per 31-12 2023 is een prognose op basis van de Meerjarenbegroting 2024-2027.
Het eigen vermogen per 31-12-2022 bedroeg - € 261.518. Het vreemd vermogen per 31 december 2022 bedroeg € 2,8 miljoen en bestond uit de onderhoudsvoorziening (ruim € 2,7 miljoen) en kortlopende schulden van € 0,1 miljoen. Er zijn geen langlopende schulden.
Ontwikkelingen
Privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en de USH zijn vastgelegd in een hoofdovereenkomst die betrekking heeft op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft. De USH is volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
Risico's
Het risico voor de gemeente betreft primair het versterken van het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de stichting. Gezien de resultaten van het afgelopen jaar en de huidige liquiditeitspositie is dit risico beperkt.
Programma
1. Wonen en leven
Website