De afzonderlijke risico’s maken ieder een specifiek deel uit van de totaal benodigde weerstandscapaciteit: het ene risico heeft een grotere invloed dan het andere. Het onderstaande overzicht toont de tien grootste risico’s van het huidige risicoprofiel met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit (van grootste naar kleinste invloed). Veranderingen in de top 10 ten opzichte van het vorige risicoprofiel kunnen zowel het gevolg zijn van een gewijzigde individuele risico kwantificering, als van de veranderde totaal samenstelling van het risicoprofiel.
Top | Risico nummer | Invloed (%) | Minimaal | Maximaal | Risico |
---|---|---|---|---|---|
1. | R209 | 26,3% | € 80.000 | € 5.000.000 | Datalekken en informatieveiligheid (analoog en digitaal) |
2. | R100 | 19,3% | € 0 | € 2.300.000 | BUIG – Negatief saldo inkomsten-uitgaven bijstand |
3. | R206 | 14,0% | € 0 | € 5.000.000 | Ontwikkelingen in de Grex (geconsolideerd risico) |
4. | R103 | 9,1% | € 0 | € 1.745.000 | Tegenvallende uitkering gemeentefonds (AU) |
5. | R98 | 8,3% | € 0 | € 1.000.000 | Meer gebruik van voorzieningen jeugdzorg |
6. | R99 | 5,5% | € 250.000 | € 500.000 | Meer gebruik van voorzieningen WMO |
7. | R265 | 4,7% | € 0 | € 447.299 | Achterstallige huur Frans Halslaan 57A |
8. | R218 | 3,0% | € 0 | € 350.000 | Projectenkalender informatiemanagement staat onder druk |
9. | R266 | 2,5% | € 0 | € 400.000 | Tijdelijke onderbreking van het primaire proces |
10. | R205 | 2,1% | € 0 | € 500.000 | Verbonden partijen (geconsolideerd risico) |
Subtotaal | 94,8% |
Kanttekening
Risicomanagement is geen exacte wetenschap maar draait om beredenering en inschatting. Een risicoprofiel is altijd een momentopname en aan verandering onderhevig.
Ten tijde van het opstellen van de jaarrekening en het voorliggende risicoprofiel, is er sprake van diverse economische en maatschappelijke onzekerheden die op termijn mogelijk van invloed kunnen zijn op de uitvoering van het gemeentelijk beleid. Deze onzekerheden zijn op dit moment nog niet als concrete risico’s te vatten en zijn om deze reden niet betrokken bij de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Het huidige weerstandsvermogen biedt echter een ruime buffer waardoor eventuele aanvullende tegenvallers naar verwachting grotendeels binnen de huidige beschikbare weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen.
Onderstaand een korte toelichting op de belangrijkste economische en maatschappelijke ontwikkelingen op dit moment die op termijn mogelijk een direct of indirect van invloed kunnen zijn op de uitvoering van ons beleid.
- Opvangcapaciteit vluchtelingen - Naast de opvangcapaciteit voor vluchtelingen uit Oekraïne, staat ook de reguliere asielopvang flink onder druk. De huidige opvangcapaciteit die het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) biedt om deze mensen te kunnen blijven opvangen is niet altijd voldoende. Zoals verwacht heeft de Eerste Kamer daarom ook de spreidingswet aangenomen, waardoor de gemeente Hilversum verantwoordelijk is voor het realiseren van een asielopgave. De (personele) lasten worden in de eerste instantie gedekt uit de inkomsten Oekraïne. Mocht er uiteindelijk aan het eind van het jaar een tekort zijn, wordt dat betaald uit de reserve Oekraïne (wordt reserve vluchtelingen).
- Inflatieontwikkeling – De inflatieontwikkeling is een onzekere factor. De mogelijke (financiële) risico’s zijn daarom slechts ten dele opgenomen in deze risicoparagraaf.
- Oorlog in Oekraïne - Het aantal vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland stijgt al meerdere maanden en ook Hilversum vangt vluchtelingen uit Oekraïne op. Tot op heden is het uitgangspunt dat het kabinet de kosten die gemaakt worden door gemeenten integraal vergoedt. Om deze reden is de opvang van Oekraïense vluchtelingen nu niet als financieel risico gedefinieerd in de risicoparagraaf.