Verbindende stad

Samenkracht en burgerparticipatie

Ambitie met activiteiten

Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2023 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2023. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2023, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.

Samenkracht en burgerparticipatie

Het versterken van het zelfsturend vermogen van bewoners via veerkrachtige (informele) netwerken, waarin maatschappelijke organisaties, bewoners, vrijwilligers en andere partners in de wijk samenwerken. Samen vormen zij een sterke sociale basis. Door de afstand van de netwerken tot de bewoner te verkleinen kunnen we problemen voorkomen en eerder oplossen. Hierdoor is een verschuiving mogelijk van zwaardere naar lichtere ondersteuning.

Activiteiten - behaalde resultaten

Het ontwikkelen van multifunctionele accommodaties, waaronder Zuid, de nieuwe Lelie en een nieuwe multifunctionele accommodatie in het Van Riebeeckkwartier.

In samenwerking met de stad het vrijwilligerswerkbeleid intensiveren.

Intensiveren van maatregelen tegen eenzaamheid.

Ophalen en vaststellen van en uitvoering geven aan de prioritaire thema’s in de wijken samen met de inwoners, ondernemers en partners in de wijk.

Opstellen van het beleidsplan Mantelzorg. Dit plan is gericht op preventie, bewustwording en waardering en op het verbeter van de toegang tot mantelzorgondersteuning.

Signaleren en agenderen van kansen, wensen en problemen op het gebied van sociale, fysieke en veiligheidsonderwerpen in de wijken.

Stimuleren van samenwerkingen in de stad door middel van participatie en co-creatie met inwoners, ondernemers en partners van de stad.

Verder ontwikkelen van de agenda Wmo Welzijn. Waarbij wordt voortgebouwd op het beleid dat afgelopen jaren is neergezet.

Toelichting

Afgelopen jaar is ingezet op het realiseren van de Beleidsagenda Wmo-Samenleving en de drie uitvoeringsagenda die hieruit voortvloeien over de thema's mantelzorg, vrijwillige inzet en eenzaamheid. De beleidsagenda is op 6 december 2023 vastgesteld door de raad. Voor het realiseren van uitvoeringsagenda's zijn in 2023 al grote stappen gezet. De oplevering van de uitvoeringsagenda's gaat plaatsvinden in het begin van 2024. De in de beleidsagenda en uitvoeringsagenda's beschreven ambities hebben een plaats gekregen in het Doelen Inspanningen Netwerk Sociaal Domein (DIN). Dit DIN bevat indicatoren aan de hand waarvan we de voortgang van onze ambities kunnen volgen en kunnen bijsturen indien nodig.
Naast het opstellen van uitvoeringsagenda's is ingezet op het intensiveren van de bestaande activiteiten voor vrijwilligers en mantelzorgers en tegen eenzaamheid. Denk hierbij aan de succesvolle week tegen de eenzaamheid en het grote vrijwilligersgala.  

In 2023 zijn ook grote stappen gezet in het realiseren van de Wijkplannen 2024-2025. In deze wijkplannen wordt uitvoering gegeven aan de prioritaire thema's van de wijken. Deze wijkplannen worden in 2024 vastgesteld.  
Voor wat betreft het ontwikkelen van multifunctionele accommodatie, waaronder Zuid, de nieuwe Lelie is de omgevingsvergunning afgegeven, de aanbesteding afgerond (nadat de raad extra budget beschikbaar heeft gesteld). Ook is er  een tijdelijke huisvesting voor de Paulusschool aan de Neuweg gerealiseerd. Het resultaat is dat ondertussen de bouw heeft kunnen starten en dat in 2025 de oplevering wordt verwacht van de Nieuwe Lelie.

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

41.561

-33.865

7.696

Realisatie

36.163

-28.938

7.225

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

-5.398

4.928

-471

Opvang ontheemden Oekraïne : Ten aanzien van de begroting en realisatie ten aanzien van de opvang ontheemden Oekraïne doen zich de volgende verschillen voor:

  • De verbouwingskosten van de opvanglocaties zijn geactiveerd. In de begroting was rekening gehouden met de verantwoording in de exploitatie. Dit resulteert in een voordeel op de lasten van € 4,2 miljoen. Hetzelfde geldt voor de rijksbijdrage, het geen resulteert in een nadeel op de baten van € 4,2 miljoen. Per saldo is dit derhalve neutraal.
  • Een voordeel van € 1,5 miljoen als gevolg van lagere lasten met betrekking tot de exploitatie en beheer van opvanglocaties (beveiliging, schoonmaak, energie, catering etc.), omdat de opvanglocaties pas in de loop van 2023 in gebruik zijn genomen.
  • Een nadeel van € 1,4 miljoen als gevolg van lagere baten. Dit kan met name worden verklaard doordat de vergoeding voor het herstellen van de opvanglocaties in originele staat worden gereserveerd voor toekomstige uitgaven. Deze opbrengsten zijn in de exploitatie begroot.

Ten opzichte van de begroting resulteert bovenstaande in een voordeel van € 141.000. Het verschil tussen lasten en baten resulteert in een voordeel van € 4,6 miljoen. Voorgesteld wordt het gerealiseerde voordeel toe te voegen aan de reserve opvang ontheemden Oekraïne.

Optimaal gebruik regelingen : In een aantal gevallen is het mogelijk gebleken reguliere middelen onder te brengen bij specifieke regelingen. Dit zorgt voor alternatieve dekking en zorgt ervoor dat er minder rijksmiddelen hoeven worden terugbetaald.

  • Een voordeel van € 100.000 is behaald door OZA lasten onder te brengen bij Nationaal Programma Onderwijs
  • Een voordeel van € 210.000 is behaald door subsidies onder te brengen bij de Brede Specifieke Uitkering (SPUK)
Deze pagina is gebouwd op 06/14/2024 07:59:47 met de export van 06/14/2024 07:53:24