Ambitie met activiteiten
Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2023 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2023. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2023, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.
Bestuur
Als gemeente Hilversum werken we samen met andere organisaties in de stad om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. We passen ons flexibel aan de veranderende omstandigheden aan. We communiceren laagdrempelig met de inwoners van Hilversum en we zorgen ervoor dat iedereen mee kan denken over de plannen van de gemeente. We houden bestaande samenwerkingsverbanden regelmatig tegen het licht en zorgen voor democratische verantwoording. We handelen volgens de integriteitscodes voor volksvertegenwoordigers en burgemeester en wethouders. We spannen ons in voor een open bestuurscultuur, waar iedereen mee kan praten over de plannen van de gemeente. We geloven dat breed gedragen resultaten de beste resultaten zijn. Hilversum 600 is een voorbeeld waarbij wij de stad betrekken bij planvorming en uitvoering van de festiviteiten. |
---|
Activiteiten - behaalde resultaten
● | Bestuurlijk behandelen van de visie op Samenwerking en Governance. | ||
---|---|---|---|
● | Implementeren van de Wet Open Overheid. | ||
● | Invulling geven aan de open bestuurscultuur die van nature investeert in draagvlak, ruimte biedt voor dialoog en bouwt aan vertrouwen. | ||
Toelichting
De visie op Samenwerking en Governance is op 8 maart 2023 behandeld en vastgesteld. Een vervolg in de uitvoering loopt door in 2024.
De Wet Open Overheid (Woo) vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en heeft als beoogd effect om de overheid transparanter en toegankelijker te maken door overheidsinformatie beter vindbaar en uitwisselbaar te maken. De wet heeft een passief en actief gedeelte. Vanaf 1 mei 2022 geldt de passieve informatieplicht; verwerken van Woo-verzoeken en het aanstellen van een Woo-contactpersoon. Daarnaast is er een actieve informatieplicht; het proactief beschikbaar stellen van informatie. De actieve informatieplicht treedt gefaseerd in werking. Dat wil zeggen dat de door de wetgever bepaalde informatiecategorieën in tranches verplicht openbaar gemaakt moeten worden. De datum waarop de eerste tranche verplicht openbaar gemaakt dient te worden is nog niet bekend en volgt na koninklijk besluit. Om als Hilversum ook te voldoen aan de lange termijn verplichtingen van de Woo is het noodzakelijk om de geïnventariseerde processen stap voor stap Woo-proof te maken.
De eerste helft van 2023 stond in het teken van het realiseren van de randvoorwaarden om de Woo effectief te laten landen in de organisatie. Hierbij is veel aandacht besteed aan bewustwording d.m.v. het organiseren van kennissessies. Verder hebben we in 2023 een start gemaakt met het Woo-proof maken van de eerste processen en het openbaar maken van eerste informatiecategorieën. Hilversum heeft een eigen publicatieplatform gelanceerd als sub-website van Hilversum.nl (woo.hilversum.nl ). De Woo-index (voorheen PLOOI) in het Register van Overheidsorganisaties (ROO) verwijst naar het publicatieplatform van de gemeente (https://organisaties.overheid.nl/woo/28797/Gemeente_Hilversum ). Op de pagina van de gemeente zijn de organisatiegegevens, Woo-contactpersoon en adresgegevens te vinden. Daarnaast zijn verwijzingen te vinden naar waar de gemeente haar informatiecategorieën publiceert.
Ondanks dat het nog niet bekend is vanuit het Rijk wanneer de eerste tranche openbaar gemaakt dient te worden, geeft de gemeente Hilversum proactief wel al invulling aan de inspanningsverplichting om informatie actief openbaar te maken. De informatie uit de volgende informatiecategorieën zijn reeds openbaar gemaakt op het publicatieplatform: ‘Bereikbaarheidsgegevens’, ‘Organisatie & Werkwijze’, ‘Vergaderstukken decentrale overheden’ en ‘Woo-verzoeken en -besluiten’.
Het met elkaar vormgeven en dragen van een nieuwe bestuurscultuur die past bij deze tijd is een ontwikkeling die tijd, inzet en energie kost. Het is meer dan alleen een nieuwe vergaderorde, debatcultuur of openheid. Er is meer voor nodig, het vraagt om een herijking van onze (politieke) waarden en omgangsvormen.
We werken aan een cultuur die is gericht op samenwerken met een open houding en te onderzoeken wat ons bindt, in plaats van te benadrukken waarin we verschillen. Het is onze plicht om met deze nieuwe bestuurscultuur niet alleen een stap te zetten naar breed gedragen besluiten, maar vooral ook naar herstel van vertrouwen in de politiek. Het college zet samen met de gemeenteraad en de organisatie de nodige stappen voor het bevorderen van deze cultuur.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | 4.197 | -3 | 4.194 |
Realisatie | 4.442 | -27 | 4.415 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | 245 | -25 | 221 |
Het saldo van € 221.000 is te verklaren door hogere lasten (€ 245.000) en hogere baten (€ 25.000).
De stijgende kosten zijn rechtstreeks toe te schrijven aan de bijdrage van € 164.000 aan de voorziening voor wethouders. Bovendien constateren we dat de kosten voor verplichte accountantscontroles jaarlijks stijgen. In 2023 heeft dit geresulteerd in een nadeel van € 36.000. Aan de andere kant hebben we een vrijval van sociale lasten van voormalige bestuursleden, wat heeft geleid tot een incidenteel voordeel van ongeveer € 25.000 in de baten.