Ambitie met activiteiten
Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2023 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2023. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2023, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.
Financiële huishouding
Wij hebben als uitgangspunt dat inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn en dat er een gezonde verhouding is tussen inkomsten, uitgaven, vermogen en schulden. Structurele uitgaven worden in de regel niet gedekt met incidentele inkomsten. Om te kunnen blijven investeren in de stad is een financiële strategie van groot belang. Als gemeente streven we ernaar om financiële reserves te behouden en te versterken, zodat we deze kunnen aanspreken in moeilijke tijden. Op deze manier kunnen we onze financiële gezondheid handhaven. |
---|
Activiteiten - behaalde resultaten
● | Inzetten op het verkrijgen van subsidies vanuit Europa, het Rijk, provincie en overige partijen. | ||
---|---|---|---|
● | Opstarten van het aanbestedingstraject voor de accountant. | ||
● | Uitbreiden van het in-control statement met de onderdelen informatieveiligheid en privacy. | ||
● | Voorbereiden en implementeren van de rechtmatigheidsverantwoording |
Toelichting
In de jaarstukken wordt de raad in staat gesteld om op dat moment de houdbaarheid van de gemeentefinanciën te beoordelen. We hebben dit gedaan aan de hand van de bekende wettelijke financiële kengetallen en aan de hand van de houdbaarheidstest gemeentefinanciën. Hilversum blijft zich, via onder meer de VNG, G40, inzetten voor de lobby richting het rijk om de onzekere en kwetsbare financiële situatie onder de aandacht te houden. We ondersteunen moties van andere gemeenten tijdens de Algemene Ledenvergadering van de VNG om zo richting het Rijk een signaal af te geven over houdbare financiën voor gemeenten. Net als veel gemeenten krijgt ook Hilversum, als gevolg van de herziene financieringssystematiek vanuit het Rijk, te maken met financiële onzekerheid in de toekomst en wordt een sluitende begroting minder vanzelfsprekend.
In 2023 hebben wij voor ruim € 81 miljoen aan subsidiegelden aangevraagd. Hiervan is ruim € 60 miljoen toegekend, € 11 miljoen is niet gehonoreerd en € 10 miljoen is nog in behandeling. Voor zowel de opvang van de ontheemden uit Oekraïne, als ook voor de huisvesting voor leerlingen uit de Oekraïne hebben we vanuit het rijk in 2023 meer dan € 37 miljoen aan middelen gekregen. Andere voorbeelden van aangevraagde subsidies in 2023 zijn: subsidie voor de woningbouwimpuls stationsomgeving, flexwoningen circusterrein, Integrale zorg en Nationaal Isolatie Plan.
In 2023 zijn we verder gegaan met de voorbereidingen op het implementeren van de rechtmatigheidsverantwoording. Formeel is er evenwel op dit moment (eind februari 2024) nog een tegenstrijdigheid tussen de gemeentewet en de Besluit begroting en verantwoording (BBV). Nu de BBV niet tijdig genoeg is aangepast, heeft de accountant ten aanzien van de jaarstukken 2023 daarom opnieuw zowel de getrouwheid als ook de rechtmatigheid getoetst.
Het verschuiven van de verantwoording naar het college, zal definitief plaatsvinden als de regelgeving is aangepast. In de paragraaf bedrijfsvoering is (vooruitlopend op de aanpassing van de BBV) aangegeven dat in 2023 rechtmatig is gewerkt.
Een ander speerpunt in 2023 was het uitbreiden van het in-control statement met de onderdelen informatiebeveiliging en privacy. De ambitie van de wettelijke variant heeft de raad in 2023 vastgesteld. Een expliciete verantwoording in een bestuursverslag over de adequate opzet en effectieve werking van de risicomanagementsystemen, waarbij nadrukkelijk over de beheersing van de strategische, operationele, compliance-, financiële en niet-financiële verslaggevingsrisico’s wordt ingegaan, zal pas in 2024 nader vorm krijgen.
De voorbereidingen voor het aanbestedingstraject van de accountantscontrole zijn in 2023 gedaan. De raad is, via de Audit – en Rekeningcommissie, betrokken geweest bij het bepalen van de uitgangspunten en criteria . De aanbesteding wordt in 2024 afgerond.
Financiële analyse
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | Baten | Saldo | |
Begroting na wijziging | -4 | -210.099 | -210.103 |
Realisatie | 1.800 | -209.097 | -207.298 |
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting) | 1.804 | 1.001 | 2.805 |
Het nadeel aan de lastenzijde van circa € 1,8 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door een lagere dan verwachte toerekening van rente, die meer dan 30% onder de begroting uitvalt. Conform de richtlijnen van het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) dient de rentetoerekening te worden aangepast bij afwijkingen groter dan 25%. Dit resulteert in een nadeel van circa € 1,6 miljoen in programma 5, met een tegenhanger van een voordeel in programma's 1 tot en met 4. Per saldo een voor de jaarrekening neutrale verrekening. Voor gedetailleerde informatie verwijzen wij naar de financieringsparagraaf.
Het nadeel aan de inkomstenkant van afgerond € 1,0 miljoen kan grotendeels worden toegeschreven aan de verminderde middelen die de gemeente heeft ontvangen via de Decembercirculaire van het Rijk in 2023 (€ 1,6 miljoen). De volledige impact van deze circulaire is beschreven in RIB 2024-02. De oorzaak van het nadeel van afgerond € 1,6 is voornamelijk te wijten aan de actualisatie van de maatstaf voor huishoudens met een laag inkomen, zowel op landelijk niveau als voor de gemeente Hilversum. Daarnaast heeft de gemeente, vanwege een overschot aan liquiditeit, meer rente ontvangen dan begroot. Dit leidt tot een incidenteel extra bate van € 615.000.