Bereikbare stad
De bereikbaarheid van Hilversum staat onder druk. Er is veel woon-werkverkeer, drukte door o.a. mensen die van buiten Hilversum in ons centrum komen winkelen en talloze bedrijven vervoeren goederen naar en door Hilversum. We merken dat de grens van wat onze ringwegen aankunnen nu al is bereikt. Tel daar de benodigde groei van Hilversum bij op en structurele overbelasting ligt op de loer. De verkeersveiligheid voor bijvoorbeeld fietsers en voetgangers kan hierdoor ook een probleem worden. |
---|
Prestatie-indicatoren
Nr. | Wettelijk | Indicator | Streefwaarde | 2021 | 2022 | 2023 | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Niet wettelijk | Aantal elektrische laadpunten en tankpunten voor biobrandstoffen/(groen)gas, per 10.000 inwoners | 75 | 57,00 | 73 | 92 | Rijksdienst voor het Wegverkeer | |
Niet wettelijk | Aantal geregistreerde verkeersongevallen, per 1.000 inwoners | ≤ voorgaand jaar | 4,20 | 5 | 5 | Water, Verkeer en Leefomgeving | |
Niet wettelijk | Aantal verkeersslachtoffers, per 1.000 inwoners | ≤ voorgaand jaar | ,64 | 1 | 1 | Water, Verkeer en Leefomgeving | |
Niet wettelijk | Percentage achterstallig onderhoud op wegen | 19 | 19,00 | 20 | 22 | Gemeente Hilversum | |
Niet wettelijk | Percentage inwoners dat tevreden is over infrastructuur voor fiets | 80 | 78,00 | 74 | 75 | Hilversum Monitor | |
Niet wettelijk | Percentage inwoners dat tevreden is over verplaatsing met auto | 40 | 30,00 | 27 | 30 | Hilversum Monitor | |
Niet wettelijk | Percentage inwoners dat wekelijks of vaker gebruik maakt van (elektrische) fiets | 65 | 58,00 | 61 | 65 | Hilversum Monitor | |
Niet wettelijk | Waardering van de bereikbaarheid van het centrum per auto | 6 | 5,40 | 6 | 5 | Hilversum Monitor | |
Niet wettelijk | Waardering van de bereikbaarheid van het centrum per fiets | 9 | 8,40 | 8 | 8 | Hilversum Monitor |
De uitbreiding van het laadpalennetwerk is een van de projecten uit het Uitvoeringsprogramma (UVP) 2040. Het doel is om in 2026 circa 320 laadpalen in de openbare ruimte in Hilversum aan te kunnen bieden om de laadvoorziening uit te breiden. Hierdoor wordt de loopafstand per paal lager en is er een grotere kans dat er een voorziening beschikbaar is, wat aanschaf en gebruik van elektrische vervoersmiddelen stimuleert. Op het moment hebben we 190 laadpalen in bedrijf en per laadpaal zijn er twee aansluitingen. Dit betekent dat er voor de periode 2024-2026 in totaal nog 130 laadpalen gerealiseerd moeten worden.