Bereikbare stad

Verkeer en vervoer

Ambitie met activiteiten

Onderstaand volgt een toelichting op de voortgang van de specifieke activiteiten die we in 2023 hebben uitgevoerd. Deze activiteiten zijn ook opgenomen in de programmabegroting voor 2023. We willen benadrukken dat we niet specifiek rapporteren over de reguliere activiteiten die we uiteraard ook hebben uitgevoerd in 2023, tenzij deze niet conform begroting zijn uitgevoerd.

Verkeer en vervoer

We willen de komende jaren concrete stappen zetten om de verkeersveiligheid en doorstroming van alle vormen van verkeer te verbeteren. In het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040 van de Mobiliteitsvisie 2040 wordt hiervoor een groot aantal concrete acties en maatregelen benoemd. Onze inspanningen voor fietsers vanuit dit Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040 bundelen we samen met onze inzet voor het vergroten van de fietsveiligheid en de realisatie van snelfietspaden in een Fietsplan Hilversum. Asociaal gedrag in het verkeer wordt aangepakt en deelmobiliteit wordt bevorderd én gereguleerd door hiervoor beleid vast te stellen.

Naast de begroting worden jaarlijks plannen opgesteld met concrete maatregelen voor verkeer en vervoer. Deze plannen worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring, en de voortgang van de activiteiten wordt regelmatig gemonitord en verantwoord.

Activiteiten - behaalde resultaten

Aanpakken asociaal verkeersgedrag door bv. het plaatsen van geluidsflitspalen en meer handhaving.

Aanpakken van verkeersonveilige situaties met blijvende aandacht voor fietsers, voetgangers.

In gebruik name van de HOV in ’t Gooi.

Starten met de tweejarige pilot nachttrein Amsterdam-Hilversum-Utrecht in samenwerking

Vaststellen uitvoeringsprogramma Hoogwaardig fietsnetwerk Gooi & Vechtstreek

Vaststellen van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040 conform op de vastgestelde

Toelichting

Het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040 (UVP 2024) is op 19 juli 2023 door de raad vastgesteld. Het Uitvoeringsprogramma Hoogwaardig fietsnetwerk Gooi&Vechtstreek is betrokken bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma Mobiliteit. In 2023 is begonnen met de uitvoering van het UVP 2040 en het werven van een Programma Manager Mobiliteit, Projectleider Infra en een medewerker Mobiliteit en verkeersveiligheid.
Op het vlak van het aanpakken van asociaal verkeersgedrag is minder voortgang geboekt dan was beoogd. Reden is dat het plaatsen van geluidsflitspalen nog steeds niet is toegestaan. Momenteel wordt een proef in enkele grote steden uitgevoerd. De resultaten daarvan worden afgewacht. Wel heeft gericht handhaving plaatsgevonden.

Plannen met betrekking tot het Hoogwaardig fietsnetwerk Gooi & Vechtstreek, de uitbreiding van elektrische laadpalen en de aanpak verkeersonveilige situaties zijn meerjarige projecten waarvan de uitvoering volgens planning verloopt en voorbereidende werkzaamheden voor de komende jaren worden uitgewerkt.  
Het beheren van objecten ten behoeve van verkeersmaatregelen en het vervangen van wegen heeft vertraging opgelopen. Recente inspectie laat zien dat er achterstand is, aan een specifiek beheersplan wordt op dit moment uitgewerkt. Hierin wordt in beeld gebracht hoe de achterstanden kunnen worden ingelopen en wat daarvoor nodig is.  

Financiële analyse

Bedragen x € 1.000

Lasten

Baten

Saldo

Begroting na wijziging

21.823

-3.734

18.089

Realisatie

21.586

-4.401

17.185

Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)

-236

-667

-903

Het voordeel van € 236.000 op de lasten hangt samen met diverse ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer;

  • Het uitvoeringsprogramma en het jaarplan Mobiliteit is in juli 2023 vastgesteld. Mede door krapte op de arbeidsmarkt heeft de werving van een programmamanager Mobiliteit, Beleidsadviseur Verkeer en vervoer en Projectleider infrastructurele maatregelen langer geduurd dan was voorzien. Hiervoor is een overhevelingsvoorstel van € 550.000 ingediend.
  • Voor de uitvoering van verkeersveiligheidsmaatregelen (prioriteitswegen) lag in het afgelopen jaar lag de focus op de uitvoering van een aantal grote projecten uit het investeringsprogramma, waardoor minder focus is gelegd op de uitvoering van de kleinere projecten. Dit resulteert in een incidenteel voordeel van € 126.000 in 2023.
  • Voor het voordeel op de loon- en organisatiekosten van € 400.000 in de lasten wordt verwezen naar paragraaf bedrijfsvoering. Daarnaast is de werkelijk toegerekende rente lager dan begroot.  Dit resulteert in een voordeel van € 490.000 op de programma’s. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar de paragraaf financiering.
  • De verharding van deklagen is conform de wet- en regelgeving van het BBV, gewijzigd naar verantwoording in de exploitatie in plaats van als investering. Dit leidt tot een incidenteel nadeel van € 356.000. De raad is hierover geïnformeerd met de vaststelling van de beheerplannen openbare ruimte (raadsvergadering 14 juni 2023).  
  • De energiemarkt voor gas en elektra is erg in beweging geweest en de prijzen zijn de afgelopen jaren explosief gestegen waardoor de energielasten hoger zijn dan begroot (€ 483.000 nadeel).
  • Voor het project Mobiliteitsmanagement “het waarborgen en verbeteren van de bereikbaarheid van Hilversum” is in 2015 een subsidie bij de Provincie Noord Holland aangevraagd.  Het beoogde resultaat was 132 minder vertraagde ritten en 27 minder vertragingsuren dan in de aanvraag was opgenomen. De Provincie Noord Holland stelt de subsidie lager vast. Dit leidt tot een nadeel van € 250.000.

Ontwikkelingen die effect hebben op de lasten als baten;

  • Voor de uitvoering van het Stationsgebied zijn er op cruciale plekken wisselingen in het projectteam geweest. De geplande werkzaamheden zijn deels uitgevoerd en leidt tot een voordeel van € 165.000 op de lasten. In december 2023 is er overeenstemming bereikt met de provincie met betrekking tot de declaraties in het kader van versnelling woningbouwprojecten. Voor het Stationsgebied gaat het om € 250.000 aan dekking voor de nodige capaciteit. Voor het voordeel van € 165.000 in de lasten en 250.000 in de baten is een overhevelingsvoorstel ingediend.
  • De uitvoering van het project HOV in ’t Gooi is vrijwel gereed. De afronding vindt plaats in 2024. Omdat het project bekostigd wordt vanuit de Provincie Noord-Holland leidt dit tot een nadeel op de lasten evenals een voordeel op de baten van € 125.000.
  • In 2023 zijn door nuts- en telecombedrijven meer werkzaamheden uitgevoerd aan hun ondergrondse voorzieningen waardoor er meer  herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd (nadeel € 164.000 op de lasten). Daar staat tegenover dat ook de inkomsten aan leges en vergoeding voor straatwerkkosten zijn toegenomen. Er zijn meer inkomsten ontvangen dan de gemaakte kosten vanwege de degeneratievergoeding dat wordt doorberekend aan de telecom-/nutsbedrijven ( voordeel € 215.000 op de baten).
Deze pagina is gebouwd op 06/14/2024 07:59:47 met de export van 06/14/2024 07:53:24