De paragrafen

Lokale heffingen

De woonlastentarieven 2023 zijn in november 2022 door de raad vastgesteld. De tarieven zijn ten opzichte van begroting 2022 als volgt gewijzigd:

Heffing

Tariefwijziging 2023

Onroerendezaakbelasting woningen  

- 0,2%

Onroerendezaakbelasting niet-woningen  

+ 1,5%

Rioolheffing  

+ 4,0%

Afvalstoffenheffing

+ 1,5%

Uitgangspunten tarieven 2023
Uitgangspunt is dat de totale woonlasten (onroerendezaakbelasting, afvalstoffen- en rioolheffing) stijgen met maximaal de inflatie. Voor 2023 betrof de inflatie 2,9% (Centraal Planbureau (CPB)-publicatie). We streven naar een volledige kostendekking (99%) bij afval en riool.

Vanwege de sterk gestegen kosten voor energie en boodschappen is door de raad besloten om de totale woonlasten in 2023 maar beperkt te laten stijgen, met 1,5%. Om aan dit uitgangspunt te kunnen voldoen zijn bij afval niet alle lasten meegenomen in het tarief. De kostendekking voor afval is verlaagd naar 89%. Voor riool betrof de kostendekking 99%.

De onroerendezaakbelastingen
Om aan het uitgangspunt van een maximale stijging van de woonlasten van 1,5% te voldoen, is door de raad het tarief onroerendezaakbelasting voor woningen in 2023 ten opzichte van 2022 met 0,2% verlaagd. Voor de niet-woningen is het tarief onroerendezaakbelastingen met 1,5% verhoogd.

De rioolheffing
De rioolheffing wordt in Hilversum van de eigenaar geheven. Belangrijkste voordeel hiervan is dat de heffing over een grotere groep verdeeld kan worden. Bij een eigenarenheffing wordt ook bij leegstand rioolheffing geheven.

Voor de rioolheffing geldt dat de tarieven maximaal 100% kostendekkend mogen zijn. Het uitgangspunt is dat 99% van de begrote kosten worden doorbelast via de heffing of door een onttrekking aan de egalisatievoorziening. Hiermee beperken we het risico op het onverbindend verklaren van de verordening wegens het overschrijden van de kostendekking. De resterende 1% van de begrote kosten komt ten laste van de algemene middelen. Als bij de jaarrekening de lasten lager of hoger uitvallen dan begroot is het uitgangspunt dat dit terugvloeit naar de burger door een lagere of hogere onttrekking aan de egalisatievoorziening.

             Bedragen x € 1.000

Berekening kostendekkendheid rioolheffing

Oorspronkelijk

Gewijzigde

Realisatie

begroting

begroting

2023

Kosten op taakveld 7.2 Riolering

- kosten exploitatie

1.424

1.524

1.833

- dubieuze debiteuren

150

150

0

- kapitaallasten

944

990

897

- mutatie spaarvoorziening

3.806

4.458

4.458

- kosten personeel- en organisatiekosten

1.167

1.098

1.028

- opslag doorbelaste directe uren

-491

-491

-347

Netto kosten taakveld

7.000

7.729

7.870

Toe te rekenen kosten andere taakvelden

- kwijtscheldingen

0

0

0

- heffing en inning

113

91

87

- straatreiniging

426

437

434

- zwerfvuil, was onderdeel van straatreiniging

89

106

106

- waterwegen

267

346

298

- overhead

990

990

1.003

- BTW

404

456

524

Totale kosten

9.289

10.155

10.323

Kostendekkendheid

99%

91%

92%

Dekking algemene middelen

93

914

872

Benodigde opbrengst

9.196

9.241

9.451

Mutatie egalisatievoorziening

-425

-470

-695

Opbrengst heffingen

8.771

8.771

8.756

Stand voorziening

0

Kosten exploitatie (€ 309.000 nadeel)

De extra exploitatielasten van € 309.000 hebben hoofdzakelijk betrekking op:

  • Persleiding Van Linschotenlaan: Bij een gestuurde boring heeft een aannemer van Vitens een persleiding van ons riool geraakt. Deze persleiding was daarna niet meer bruikbaar waardoor de gemeente een tijdelijke noodvoorziening heeft getroffen. De Raad is hierover geïnformeerd via RIB 2023-3 . Het herstel van de persleiding is inmiddels afgerond. De kosten van de noodvoorziening hebben tot een overschrijding van € 158.000 geleid. In 2024 wordt gestart met een civiele procedure om de schade te verhalen.
  • Voor het onderhoudsbestek riolering (ledigen van de kolken) zijn de tarieven geïndexeerd                  (€ 50.000);
  • Er zijn extra rioolinspecties nodig geweest voor het verhelpen en voorkomen van calamiteiten (€ 43.000);
  • De energiekosten voor de gemalen zijn door de prijsontwikkeling op de energiemarkt gestegen (€ 58.000).

Dubieuze debiteuren (€ 150.000 voordeel)
De openstaande post belastingdebiteuren is in 2023 afgenomen van € 5,6 mln. (ultimo 2022) naar                 € 3,7 mln. (ultimo 2023). Dit komt mede doordat in 2022 door de systeemwijziging in het berekenen van de OZB (van m3 naar m2) de woonlastennota’s later dan gebruikelijk waren verzonden, waardoor er bij de jaarrekening 2022 meer posten openstonden. In 2023 is de tijdigheid van de oplegging verbeterd. Alleen in sommige gevallen, met name bij niet-woningen, worden de aanslagen meer verspreid over het jaar opgelegd. Door de lagere stand van de openstaande post belastingdebiteuren hoeft de voorziening dubieuze belastingdebiteuren ultimo 2023 minder hoog te zijn, waardoor een lagere dotatie aan die voorziening heeft kunnen plaatsvinden.

Kapitaallasten (€ 93.000 voordeel)
Het voordeel van € 93.000 is met name een gevolg van de lagere toegerekende rente lager dan begroot. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar de paragraaf financiering.

Personeelskosten (€ 70.000 nadeel)
De personeelskosten zijn € 70.000 hoger doordat dit jaar minder uren van het personeel zijn doorberekend aan de investeringen voor de riolering, waardoor de kosten in de exploitatie hoger zijn.

BTW (€ 68.000 nadeel)
Door de hogere lasten in de exploitatie van de riolering is ook de toe te rekenen BTW verhoogd en is de BTW € 68.000 hoger dan begroot.

Egalisatievoorziening (€ 225.000 voordeel)
Door de hogere kosten voor de riolering is bij de resultaatbepaling een extra onttrekking van de egalisatievoorziening voorzien, waardoor er een voordeel van € 225.000 ontstaat. Met deze onttrekking is het saldo van de voorziening nihil.

De afvalstoffenheffing
Ook voor de afvalstoffenheffing geldt het uitgangspunt van 99% kostendekking. Bij het vaststellen van de begroting 2023 is besloten 89% van de begrote kosten te dekken door het innen van afvalstoffenheffing. De resterende 11% (€ 1.6 miljoen) van de begrote kosten wordt gedragen door de gemeente zelf en komt ten laste van de algemene middelen. Op deze wijze wil de gemeente de woonlastenstijging zoveel als mogelijk beperken.

Bedragen x 1.000

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Oorspronkelijke

Gewijzigde

Realisatie

begroting

begroting

 2023

Kosten op taakveld 7.3 Afval

- bijdrage GAD (Regio G&V)

10.210

10.235

10.203

- teruggaaf resultaat 2020 (GAD)

0

0

0

- dubieuze debiteuren

200

200

0

Netto kosten taakveld

10.410

10.435

10.203

Toe te rekenen kosten andere taakvelden

- kwijtscheldingen

835

835

745

- heffing en inning

168

168

135

- straatreiniging

426

437

434

- personeel- en organisatiekosten

144

144

140

- BTW

2.269

2.276

2.262

Totale kosten

14.252

14.295

13.919

Dekkingspercentage

89%

89%

89%

Toe te rekenen kosten aan burgers/reserve

12.684

12.684

12.625

Totale opbrengst

12.684

12.684

12.625

Mutatie egalisatievoorziening

0

0

317

Dubieuze debiteuren (€ 200.000 voordeel)
De openstaande post belastingdebiteuren is in 2023 afgenomen van € 5,6 miljoen (ultimo 2022) naar                 € 3,7 miljoen (ultimo 2023). Dit komt mede doordat in 2022 door de systeemwijziging in het berekenen van de OZB (van m3 naar m2) de woonlastennota’s later dan gebruikelijk waren verzonden, waardoor er bij de jaarrekening 2022 meer posten openstonden. Door de lagere stand van de openstaande post belastingdebiteuren hoeft de voorziening dubieuze belastingdebiteuren ultimo 2023 minder hoog te zijn, waardoor een lagere dotatie aan die voorziening heeft kunnen plaatsvinden.

Kwijtschelding (€ 90.000 voordeel)
Nog niet alle kwijtscheldingsverzoeken zijn afgehandeld, waardoor de kwijtscheldingen lager zijn dan begroot.

Opbrengst (59.000 nadeel)
In de berekening van het woonlastentarief is uitgegaan van 350 nieuwbouwwoningen. Het werkelijke aantal nieuwbouwwoningen (gereed voor bewoning) voor 2023 was 157. Dit zorgt voor een verschil van ongeveer € 60.000.

Mutatie egalisatievoorziening
Per saldo wijkt de realisatie € 317.000 voordelig af ten opzichte van de begroting. Bij het behandelen van deze jaarstukken, wordt een aanvullende toevoeging van € 317.000 aan de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing voorgesteld volgens de werkwijze die is geïntroduceerd bij de jaarrekening 2022.

Marktgelden
Marktgelden is een gebonden belasting die moet worden betaald voor een standplaats op de markt in Hilversum. De heffing van marktgelden mag maximaal 100% kostendekkend zijn. Voor 2023 is een dekkingspercentage van 92% gehanteerd. Dit houdt in dat niet alle aan de markt gerelateerde lasten doorbelast worden aan de vergunninghouder of degene die een standwerkersplaats inneemt op de markt.

           Bedragen x 1.000

Berekening kostendekkendheid marktgelden

Oorspronkelijke

Gewijzigde

Realisatie

begroting

begroting

2023

Toe te rekenen kosten

- kapitaallasten

15

15

15

- gewijzigde bouwfasering Marktplein

0

0

0

- personeels- en organisatiekosten

165

165

188

- schoonmaakkosten na afloop markt

104

104

121

- schoonspuiten Marktplein

6

6

5

- beheerkosten

3

3

6

Totale kosten

293

293

335

Dekkingspercentage

92%

75%

61%

Toe te rekenen kosten

270

220

204

- promotie (apart tarief o.b.v. verbruik)

17

17

13

Totaalopbrengsten

270

220

204

De marktopbrengsten laten een nadelig resultaat van ongeveer € 16.000 zien. De kosten met betrekking tot de markt bedragen in 2023 afgerond € 335.000 en zijn daarmee ongeveer € 42.000 hoger dan was begroot. De kostenstijging is een direct gevolg van hogere schoonmaak- en beheerkosten, personeel -en organisatiekosten en stijgende energielasten.

Havengelden
Havengeld is een gebonden belasting die wordt betaald voor het gebruik van de Hilversumse haven. De havengelden bestaan uit liggelden van woonboten en kadegelden voor vracht- en recreatievaart. Het grootste deel van de belastinginkomsten is afkomstig van woonschepen. De havengelden mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. In Hilversum is in 2023 besloten de kosten niet volledig door te berekenen aan de gebruiker, maar maximaal ongeveer 30% van de kosten door te berekenen in het tarief. De in Hilversum gehanteerde tarieven liggen op dit moment in lijn met of hoger dan de commerciële tarieven die de particuliere havens in de omgeving rekenen.

Berekening kostendekkendheid havengelden

Oorspronkelijke

Gewijzigde

realisatie

begroting

begroting

2023 

Kosten op taakveld 2.4 Havens en waterwegen

Kosten taakveld, inclusief omslagrente

56

56

47

Inkomsten taakveld, exclusief heffingen

-10

-10

-9

Netto kosten taakveld

46

46

38

Kosten buiten taakveld

- overige toe te rekenen kosten

0

0

1

- overhead incl. (omslag)rente

13

13

8

- BTW

6

6

7

Totale kosten

65

65

54

Opbrengst heffingen

19

19

21

Dekkingspercentage

29,4%

29,4%

39,2%

De toegerekende rente is lager dan begroot omdat de werkelijke aan taakvelden toe te rekenen rente op het taakveld Treasury ruim 30% lager is dan begroot. Bij een afwijking groter dan 25% moet de rente doorberekening in overeenstemming met de BBV-voorschriften worden aangepast. Dit resulteert in een voordeel op de programma’s. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar de paragraaf financiering.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2024 07:59:47 met de export van 06/14/2024 07:53:24