De paragrafen

Lokale heffingen

De gemeente Hilversum kent een aantal huishoudens dat moet rondkomen van een minimuminkomen. Daarom biedt de gemeente inwoners en ondernemers (alleen privé-belastingschulden) die niet, of met moeite in staat zijn om de lokale belastingen te betalen de gelegenheid gebruik te maken van kwijtschelding. Hiervoor moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Hoofdregel is dat gemeenten de kwijtscheldingsregels van de Rijksoverheid volgen. De gemeenteraad kan op een aantal punten van de rijksregels afwijken:

  • Bepalen dat geen of slechts gedeeltelijke kwijtschelding wordt verleend;
  • Uitgaan van hogere kosten van bestaan dan de rijksregels voorschrijven, 100% in plaats van 90%;
  • Een verruimde PGL-norm (pensioengerechtigde leeftijd);
  • Bepalen dat kleine zelfstandigen in aanmerking komen voor kwijtschelding van hun privé-belastingschulden ;
  • Kosten kinderopvang als uitgave meerekenen.

In Hilversum wordt binnen de mogelijke verruiming het maximale toegepast. Dit is vastgelegd in de ‘’Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Hilversum 2023’’. Het is mogelijk om kwijtschelding aan te vragen voor onderstaande heffingen:

  • Rioolheffing; alleen lasten eigendom woning.
  • Afvalstoffenheffing;
  • Onroerendezaakbelasting; alleen lasten eigendom woning.
  • Zuiverings-/verontreinigingsheffing en watersysteemheffing ingezetenen van Waternet ( wordt opgelegd door Waternet ).

In een convenant met Waternet is vastgelegd dat de gemeente Hilversum de kwijtscheldingsverzoeken voor aanslagen behandelt die Waternet oplegt aan inwoners van de gemeente Hilversum. Dit betreft de zuivering-, verontreiniging- en de watersysteemheffing. Hiermee hoeven inwoners alleen bij de gemeente Hilversum een verzoek in te dienen. Ook de kwijtscheldingsverzoeken van inwoners uit Wijdemeren worden door Hilversum behandeld.

Bij het beoordelen van kwijtscheldingsverzoeken wordt gebruik gemaakt van het Inlichtingenbureau. Zij toetsen geautomatiseerd of inwoners in aanmerking komen voor kwijtschelding. De inwoners die op basis van deze automatische toets in aanmerking komen voor kwijtschelding hoeven geen aanvraag meer te doen.  

Gedurende het hele jaar kunnen kwijtscheldingsverzoeken binnenkomen. Dit komt omdat we elke maand aanslagen opleggen. Ook als in het invorderingstraject blijkt dat een inwoner een aanslag niet kan betalen wordt de mogelijkheid om kwijtschelding aan te vragen aangeboden. Het aantal kwijtscheldingsverzoeken 2023 (3.436) is lager dan begroot (3.700). We handelen kwijtscheldingsverzoeken binnen zes maanden na ontvangst af. Op 31 december 2023 waren er nog 181 openstaande kwijtscheldingsverzoeken. Voor het afhandelen van deze verzoeken wordt gewacht op een beoordeling van het inlichtingenbureau. Naar verwachting zijn de nog af te handelen verzoeken in het tweede kwartaal 2024 afgehandeld. Daarnaast is het afgelopen jaar 376 keer kwijtschelding verleend met betrekking tot oudere belastingenjaren (eerder dan 2023). Ter referentie, in 2022 zijn er 557 kwijtscheldingsverzoeken verleend met betrekking tot oudere belastingjaren (eerder dan 2022).

Omschrijving

Realisatie 2022

Begroting 2023

Realisatie 2023

Aantal kwijtscheldingsverzoeken

3.813

3.700

3.436

(inclusief Waternet) waarvan:

Geheel toegekend

2.760

2.550

2.429

Gedeeltelijk toegekend

14

50

6

Afgewezen

720

1.100

739

Ingetrokken 

31

81

In behandeling 

288 

181

Totaalbedrag kwijtschelding

863.783

835.000

807.000

Aantal beroepschriften

2

25

2

% ongegronde beroepschriften

100%

95%

100%

% afgehandelde beroepschriften binnen

wettelijke termijn van 8 weken

100%

100%

100%

Aantal herzieningen

209

175

198

% ongegrond herzieningen

24%

30%

46%

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2024 07:59:47 met de export van 06/14/2024 07:53:24