De gemeente Hilversum kent een aantal huishoudens dat moet rondkomen van een minimuminkomen. Daarom biedt de gemeente inwoners en ondernemers (alleen privé-belastingschulden) die niet, of met moeite in staat zijn om de lokale belastingen te betalen de gelegenheid gebruik te maken van kwijtschelding. Hiervoor moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Hoofdregel is dat gemeenten de kwijtscheldingsregels van de Rijksoverheid volgen. De gemeenteraad kan op een aantal punten van de rijksregels afwijken:
- Bepalen dat geen of slechts gedeeltelijke kwijtschelding wordt verleend;
- Uitgaan van hogere kosten van bestaan dan de rijksregels voorschrijven, 100% in plaats van 90%;
- Een verruimde PGL-norm (pensioengerechtigde leeftijd);
- Bepalen dat kleine zelfstandigen in aanmerking komen voor kwijtschelding van hun privé-belastingschulden ;
- Kosten kinderopvang als uitgave meerekenen.
In Hilversum wordt binnen de mogelijke verruiming het maximale toegepast. Dit is vastgelegd in de ‘’Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Hilversum 2023’’. Het is mogelijk om kwijtschelding aan te vragen voor onderstaande heffingen:
- Rioolheffing; alleen lasten eigendom woning.
- Afvalstoffenheffing;
- Onroerendezaakbelasting; alleen lasten eigendom woning.
- Zuiverings-/verontreinigingsheffing en watersysteemheffing ingezetenen van Waternet ( wordt opgelegd door Waternet ).
In een convenant met Waternet is vastgelegd dat de gemeente Hilversum de kwijtscheldingsverzoeken voor aanslagen behandelt die Waternet oplegt aan inwoners van de gemeente Hilversum. Dit betreft de zuivering-, verontreiniging- en de watersysteemheffing. Hiermee hoeven inwoners alleen bij de gemeente Hilversum een verzoek in te dienen. Ook de kwijtscheldingsverzoeken van inwoners uit Wijdemeren worden door Hilversum behandeld.
Bij het beoordelen van kwijtscheldingsverzoeken wordt gebruik gemaakt van het Inlichtingenbureau. Zij toetsen geautomatiseerd of inwoners in aanmerking komen voor kwijtschelding. De inwoners die op basis van deze automatische toets in aanmerking komen voor kwijtschelding hoeven geen aanvraag meer te doen.
Gedurende het hele jaar kunnen kwijtscheldingsverzoeken binnenkomen. Dit komt omdat we elke maand aanslagen opleggen. Ook als in het invorderingstraject blijkt dat een inwoner een aanslag niet kan betalen wordt de mogelijkheid om kwijtschelding aan te vragen aangeboden. Het aantal kwijtscheldingsverzoeken 2023 (3.436) is lager dan begroot (3.700). We handelen kwijtscheldingsverzoeken binnen zes maanden na ontvangst af. Op 31 december 2023 waren er nog 181 openstaande kwijtscheldingsverzoeken. Voor het afhandelen van deze verzoeken wordt gewacht op een beoordeling van het inlichtingenbureau. Naar verwachting zijn de nog af te handelen verzoeken in het tweede kwartaal 2024 afgehandeld. Daarnaast is het afgelopen jaar 376 keer kwijtschelding verleend met betrekking tot oudere belastingenjaren (eerder dan 2023). Ter referentie, in 2022 zijn er 557 kwijtscheldingsverzoeken verleend met betrekking tot oudere belastingjaren (eerder dan 2022).
Omschrijving | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Realisatie 2023 |
---|---|---|---|
Aantal kwijtscheldingsverzoeken | 3.813 | 3.700 | 3.436 |
(inclusief Waternet) waarvan: | |||
Geheel toegekend | 2.760 | 2.550 | 2.429 |
Gedeeltelijk toegekend | 14 | 50 | 6 |
Afgewezen | 720 | 1.100 | 739 |
Ingetrokken | 31 | 81 | |
In behandeling | 288 | 181 | |
Totaalbedrag kwijtschelding | 863.783 | 835.000 | 807.000 |
Aantal beroepschriften | 2 | 25 | 2 |
% ongegronde beroepschriften | 100% | 95% | 100% |
% afgehandelde beroepschriften binnen | |||
wettelijke termijn van 8 weken | 100% | 100% | 100% |
Aantal herzieningen | 209 | 175 | 198 |
% ongegrond herzieningen | 24% | 30% | 46% |