De paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Beleid
Tot de kapitaalgoederen van de wegen behoren de openbare voorzieningen voor wegverharding, trottoirs, fietspaden, civiele kunstwerken (bruggen, viaducten, dam- en keerwanden), straatmeubilair (zoals bebording) en openbare verlichting.

In Hilversum zijn de volgende voorzieningen aanwezig:

  • Wegen: 350 kilometer
  • Fietspaden (vrijliggend): 150 kilometer
  • Voetpaden (vrijliggend): 25 kilometer
  • Openbare verlichting: 16.000 armaturen
  • Kunstwerken: 44 stuks (tunnels, bruggen en viaducten)

(In orde van grootte. Per jaar kan de omvang wat verschillen door ontwikkelingen in de stad.)

Het ambitieniveau van het programma onderhoud wegen van Hilversum is gebaseerd op een landelijk gehanteerd normenstelsel voor rationeel wegonderhoud. Voor de investeringen in wegen houden wij rekening met een goede balans tussen het investeringsniveau en het kwaliteitsbeheer van de openbare ruimte. Het is van belang dat in het kader van veiligheid en leefbaarheid de kwaliteit van de openbare ruimte voor de korte en lange termijn gewaarborgd blijft.

Uitvoering onderhoud
De reguliere weginspectie liet zien dat de achterstand in het onderhoud van elementen verharde wegen elk jaar met 1% toenam. Op dit moment is deze achterstand opgelopen tot ongeveer 20%. In de voorjaarsnota 2023 zijn structureel middelen beschikbaar gesteld waarmee de toename in de achterstand moest worden gestopt. Uit de laatste inspectiegegevens blijkt dat de toename in achterstand inderdaad niet verder is opgelopen.
In het door de gemeenteraad vastgestelde beheerplan Wegen is een strategie opgenomen om de achterstand in ongeveer 8 jaar terug te brengen. Hierbij zijn ook beheermiddelen beschikbaar gesteld, waardoor we in 2024 een start gaan maken met deze inhaalslag.

De meldingen van klachten over het actuele onderhoudsniveau van wegen binnen de gemeente Hilversum lopen via de Meldingen Openbare Ruimte.

Voor 2023 is naast het lopende klein onderhoud op een aantal locaties ook groot onderhoud uitgevoerd.

Groot onderhoud elementen (klinker-/tegelbestrating):

  • Swammerdamstraat
  • Noorderweg
  • Vreelandseweg
  • Zevenbergen
  • Mauritslaan
  • Goudwespmeent
  • Huygensstraat
  • Asterstraat
  • 1e Nieuwstraat
  • Hoogstraat
  • Heidestraat
  • 2e Nieuwstraat
  • Hoge Larenseweg
  • Johannes Geradtsweg, fietspad
  • Jan van der Heijdenstraat, fietspad
  • Geuzenweg
  • Dotterstraat
  • Salviastraat
  • Floralaan
  • Gasthuisstraat

Groot onderhoud asfalt:

  • Diependaalselaan (afronding onderhoudsronde Geluidsreducerend onderhoud)
  • Achterom
  • Utrechtseweg, fietspad
  • Willibrorduslaan
  • Mies Bouwmanboulevard
  • Fransicusweg
  • Rotonde Raaweg/Rading/Loosdrechtseweg (in samenwerking met Wijdemeren)
  • Den Uylplein, kruispunt

Uitvoering investeringen
In 2023 zijn op diverse locaties in Hilversum de wegen vernieuwd. Hierbij is zoveel mogelijk gekozen voor een integrale aanpak, door verhardingswerkzaamheden te combineren met rioleringswerken en investeringen in openbaar groen.

De volgende wegen zijn in 2023 vernieuwd:

  • Outshoornlaan
  • Lieven de Keylaan, tussen Jacob van Campenlaan en Simon Stevinweg
  • Simon Stevinweg, tussen Johannes Geradtsweg en Lieven de Keylaan
  • Witte Kruislaan, tussen Kroonlaan en Doodweg
  • Gnoelaan
  • Zonnelaan
  • Van Linschotenlaan, tussen Van Riebeeckweg en Oostereind
  • Jacob van Heemskerckstraat, tussen Oosterengweg en Van Linschotenlaan
  • Graaf Wichmanstraat, tussen Berlagelaan en Lopes Diaslaan
  • Buisweg
  • Bergweg, tussen Jan van Ravenswaaypad en Schuttersweg
  • Van Yssumlaan

Sinds 2013 werkt de gemeente Hilversum met een vervangingsprogramma voor de openbare verlichting in de vorm van duurzame LED-verlichting voor de armaturen. Dit programma loopt tot en met 2027. Daarna is het volledige areaal uitgerust met LED verlichting. De verwachting is, dat binnen de genoemde periode, dit ook gerealiseerd gaat worden.
In 2023 lag de nadruk op het vervangen van de armaturen in de Hilversumse Meent.

Voor de uitvoering van de investering van de infrastructurele maatregelen (maatregelen ten behoeve van de verkeersveiligheid; bijvoorbeeld een wegversmalling of een drempel) is in 2023 een start gemaakt met de planvorming rondom de Kloosterlaan. De planvorming voor de Lorentzweg en de Koningsstraat is doorgeschoven naar 2024.

Bedragen x € 1.000

Programma

Wegen

Jaarstukken 2022

Gewijzigde begroting 2023

Jaarstukken 2023

1.

 Onderhoudslasten 

3.862

4.824

5.213

1.

 Investeringen wegen 

             2.814

             4.159

             3.991

1.

 Investeringen infrastructurele maatregelen 

                 750

                 158

1.

 Investeringen verlichting 

                 402

                 506

                 659

1.

 Investeringen bebording en bewegwijzering 

                    -  

                    -  

1.

 Investeringen bruggen 

                   54

1.

 Investeringen verkeersregelinstallaties 

                 553

                    -  

Totaal

             7.078

           10.792

           10.075

 
Relevante beleidsnota's

    1. Visie Hilversum Buiten, (2004), vanaf 2024 vervangen door Visie openbare ruimte
    2. Hilversum Buiten handboek Beheer (2009)
    3. Duurzaam Hilversum 2016-2020 (2016)
    4. Beheerplan Wegen (2023)
    5. Beheerplan Civiele kunstwerken (2023)
    6. Beheerplan bebording en bewegwijzering Hilversum (2023)
    7. Beheerplan Openbare verlichting (2023)
Deze pagina is gebouwd op 06/14/2024 07:59:47 met de export van 06/14/2024 07:53:24