De paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Beleid
Tot de kapitaalgoederen van de kantoorgebouwen behoren de panden voor de huisvesting van de gemeente zelf. Het betreft de kantoorgebouwen: Het raadhuis aan het Dudokpark, de kantoorvilla en het stadskantoor aan de Oude Enghweg 21 en 23 en de gemeentewerf op de 1e Loswal. Het kantoor aan de Wilhelminastraat 1 wordt voor het Sociaal plein gehuurd.

Voor de gebouwen in eigendom zijn meerjarige onderhoudsplannen opgesteld, de zogenoemde MOP´s. De gemeente actualiseert de MOP’s tenminste eens in de vier jaar. Jaarlijks wordt voor de MOP´s een vast bedrag aan een voorziening gedoteerd waaruit alle toekomstige onderhoudslasten kunnen worden betaald.
In het najaar van 2020 heeft de raad de meerjarige onderhoudsplannen (MOP) 2020-2034 en bijbehorende onderhoudsvoorzieningen vastgesteld. De onderhoudsplannen worden jaarlijks geactualiseerd op basis van de laatst vastgestelde jaarstukken. Hiermee geven we een realistisch en actueel beeld van de lasten voor het onderhoud. Bij de jaarrekening 2023 zijn de benodigde dotaties aan de voorzieningen MOP geactualiseerd voor de werkelijke prijsstijgingen van 2023 en met de verwachte prijsstijgingen voor de komende planperiode 2024 tot en met 2033.
Het verduurzamen van het eigen vastgoed waar de kantoorgebouwen deel van uitmaken, is een belangrijke opgave in ons duurzaamheidsbeleid. De raad heeft begin 2020 besloten om het Raadhuis en de Gemeentewerf te verduurzamen (CO₂ neutraal maken en het binnenklimaat verbeteren van het gemeentelijk vastgoed voor eigen gebruik). Verdere verduurzaming van het overige vastgoed nemen we mee bij het actualiseren van het MOP. Eind 2022 zijn er stukjes beton uit het plafond van de tuinkamer gevallen. Dit was het gevolg van roestvorming in de wapening. Uit vervolgonderzoeken is gebleken dat de roestvorming in de wapening op meerdere plekken in de vloeren van het raadhuis voorkomen. In het onderzoek naar oplossingen voor de vloerenproblematiek nemen wij de potentiële andere duurzaamheidsmogelijkheden mee. De uitwerking voor het oplossen van de problemen aan de vloeren en het verduurzamen van het raadhuis zal in 2024 aan de raad worden voorgelegd.

Uitvoering eigenaarsonderhoud/gebruikersonderhoud (dagelijks onderhoud)

Gebruikersonderhoud:
Uit het exploitatiebudget van het gebruikersonderhoud wordt het volgende dagelijkse onderhoud voor de kantoorgebouwen betaald:

  • Elektrotechnische installaties (lichtinstallatie en gebouwbeheersysteem)
  • Werktuigbouwkundige installaties (verwarmingsinstallaties, luchtbehandeling- en ventilatie, koelinstallaties
  • Sanitaire installaties (hemelwaterafvoer, riolering, waterinstallaties en sanitair)
  • Overige installaties (lift-, de beveiligings- en de brandmeldinstallaties van de gebouwen)
  • Binnen schilderwerk

Voor het dagelijkse-/gebruikersonderhoud is voor de kantoorgebouwen een budget in de exploitatie beschikbaar van € 362.000 en voor de locaties 1e Loswal en Wilhelminastraat is respectievelijk € 49.000 en € 27.000 opgenomen voor het gebruikersonderhoud.
Voor de kantoorgebouwen komt de realisatie uit op € 355.000. De werkzaamheden bestaan uit het dagelijks en preventief onderhoud die voortvloeien uit onderhoudscontracten en -klachten.

Daarnaast is een slagboom bij het raadhuis geplaatst en is onderhoud uitgevoerd aan de plinten.
Voor de 1e Loswal komt de realisatie uit op € 42.000. De server voor het camerasysteem is vervangen en er zijn onder andere reparaties aan de vloer gedaan.

Voor de Wilhelminastraat zijn geen onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.

Eigenaarsonderhoud:
Het eigenaarsonderhoud wordt bekostigd uit de voorziening onderhoud ambtenarenhuisvesting. In 2023 wordt daarvoor € 509.000 aan de voorziening voor het onderhoud aan de kantoorgebouwen toegevoegd.

Raadhuis Dudokpark 1
In het voorjaar van 2020 is het MOP Raadhuis geactualiseerd. Het geactualiseerde MOP heeft een looptijd van veertig jaar (periode 2020-2059). Het MOP is een dynamisch document. Jaarlijks wordt aan de hand van een schouw bepaald wat wij dat jaar gaan uitvoeren en wat wij eventueel door kunnen schuiven naar latere jaren. Ook het naar voren halen van later geplande werkzaamheden komt voor, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van efficiëntie. In 2023 zijn de vloer en het plafond van de koffie- en tuinkamer vervangen. Daarbij is het natuursteen verwijderd en is de audio installatie tijdelijk verwijderd. Daarnaast zijn er onderhoudswerkzaamheden aan het dag uitgevoerd en is de noodverlichting en de vluchtweg vervangen.
Voor het verduurzamen van het raadhuis is 29 januari 2020 een krediet beschikbaar gesteld van € 2,5 miljoen In 2023 is daarvan € 33.000 gerealiseerd door aanleg van vloerverwarming in de koffiekamer en een kantoorruimte van het raadhuis. Door de problematiek met de vloeren en herstel daarvan zijn er ook andere inzichten ontstaan in de verduurzaming van het raadhuis, namelijk het aanleggen van vloerverwarming. Het herstel van de vloeren in combinatie met de verduurzaming van het raadhuis wordt in apart voorstel aan de raad voorgelegd.

Stadskantoor Oude Enghweg 23
Op basis van het in 2020 geactualiseerde MOP zijn in 2023 de regelkasten vervangen. De appendages zijn geïsoleerd en verder is de koeling in de serverruimte geplaatst.
Om (de verplichte) energiebesparende maatregelen te kunnen uitvoeren is op 17 mei 2023 een krediet beschikbaar gesteld van € 300.000 voor de vervanging van de oude lichtbronnen door energiezuinige LED bronnen in het stadskantoor. In 2023 is voor een bedrag van € 257.000 de verlichting vervangen voor LED verlichting.

Kantoorvilla Oude Enghweg 21
Op basis van het in 2020 geactualiseerde MOP is in 2023 onderhoud gepleegd aan de luiken van de villa en zijn bovendien geschilderd.

Huisvesting 1 e Loswal
Op basis van het in 2020 geactualiseerde MOP is in 2023 dak onderhoud uitgevoerd en is onderzoek en onderhoud uitgevoerd aan de groepenkast.
Voor het verduurzamen van de werktuigbouwkundige en technische installaties is 29 januari 2020 een krediet van € 617.000 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn werkzaamheden in dit kader uitgevoerd voor een bedrag van € 61.000.

Huisvesting afdeling Werk, Inkomen en Zorg
Voor de huisvesting van de afdeling Sociaal Plein wordt een pand gehuurd aan de Wilhelminastraat. Het geplande dagelijkse onderhoud bestaat uit diverse kleine onderhoudswerkzaamheden en wordt gedekt uit het beschikbare budget voor de huisvestingslasten (inclusief huur) van € 358.000.
De realisatie in 2023 komt (met name door prijsverhogingen) uit op € 443.000.

Bedragen x € 1.000

Programma

Kantoorgebouwen

Jaarstukken 2022

Gewijzigde begroting
2023

Jaarstukken 2023

4.

 Onderhoudslasten (raadhuis, stadskantoor, kantoorvilla) 

456

362

355

4.

 Onderhoudslasten (locatie Loswal, Wilhelminastraat) 

                   41

                   76

                   42

4.

 Investeringen 

                 840

                   73

4.

 Investeringen duurzaamheid 

             2.290

                 356

4.

 Toevoeging voorziening onderhoud 

                 451

                 307

                 509

Totaal

                 948

             3.875

             1.335

Relevante beleidsnota's

  1. Meerjarenonderhoudsplan 2020-2029 kantoorpanden

 

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2024 07:59:47 met de export van 06/14/2024 07:53:24